Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een strategische Ferrari-gok leidde tot de kostbare fout van Leclerc

Ferrari stuurde Charles Leclerc met nog een vijftiental ronden te gaan naar de pitstraat voor een verse set banden, om zo hopelijk de Red Bull van Sergio Perez aan te kunnen vallen. Het zorgde indirect voor de spin van Leclerc enkele ronden later. Toch is er geen spijt bij Ferrari voor de keuze.

Op het eerste oog was het een vreemde zet van Ferrari om met ruim tien ronden te gaan Charles Leclerc een pitstop te laten maken voor vers rubber. Hij leek namelijk voor de snelste ronde te willen gaan en dan was dit wel een hele vroege pitstop. De achterstand op Sergio Perez zou hij sowieso niet goed kunnen maken, zo leek het. Red Bull-teambaas Christian Horner was er na afloop van de race van overtuigd dat Ferrari simpelweg nieuwe banden moest hebben, omdat de medium banden begonnen te slijten. Daar is echter helemaal niets van waar, zo vertelt Ferrari-teambaas Mattia Binotto in gesprek met onder meer RacingNews365 . "We hadden geen problemen met onze banden. Op dat punt in de race was de pace in vergelijking met Sergio Perez ongeveer gelijk, of misschien zelfs wat beter. We zagen een mogelijkheid om aan te vallen en Checo in te halen. We hoopten dat ze in reactie op ons ook zouden stoppen en dat deed Red Bull ook", zo verklaart de Italiaan de strategie van Ferrari.

Geen spijt bij Ferrari

Alhoewel Perez na zijn pitstop weer voor Leclerc de baan op kwam, verkleinde de Monegask op het zachtste rubber het gat aanzienlijk. Bijna zat hij binnen DRS toen de Ferrari-coureur spinde en terugviel naar P9. Uiteindelijk wist hij zich nog terug op te werken naar P6, maar er gingen wel een aantal punten verloren. Teambaas Binotto wordt gevraagd of er achteraf geen spijt is vanwege die keuze, omdat de keuze van Ferrari om op de zachte band te pushen leidde tot de spin en het puntenverlies. Nee, is het stellige antwoord. "De tactiek werkte juist best goed, want Charles zat heel dicht op Perez voordat hij de fout in ging. We hadden ook later voor het extra punt voor de snelste raceronde kunnen gaan, maar op dat moment vonden we het belangrijker om proberen voorbij Perez te komen. Daar gingen we voor." "We hebben geen spijt dat we Charles lieten pushen. Daar hebben we nooit spijt van, want dat is het werk van de coureurs. Fouten worden er nou eenmaal soms gemaakt. Deze nieuwe auto's zijn een stuk stijver op de kerbstones, waardoor je voor een kleine fout al een grote prijs kan betalen. Spijt hebben we dus niet. We hebben de juiste keuze gemaakt en dat is het", aldus Binotto.

Wel spijt bij Leclerc

Zelf ziet Leclerc in dat hij een hoop punten heeft weggegooid door zijn fout in het slot van de Grand Prix van Emilia-Romagna. In eerste instantie had hij zich al neergelegd bij de derde plek, maar toen hij plots toch een kansje zag spinde hij. "Ik zag de kans. Voor de pitstop was die er niet. Voor mij was het duidelijk dat alleen de derde plaats er nog in zat. Ik zag echter de kans en ging er voor. Ik probeerde wat sneller te gaan in de chicane en spinde." "Alle punten tellen, dus ik heb er dit weekend zeven weggegooid', zo vervolgt hij zuchtend. Leclerc belooft zijn lesje te hebben geleerd. "Hier ga ik van leren voor in de toekomst. Ik heb de data geanalyseerd, ik weet wat ik heb gedaan en nu ga ik weer verder met mijn leven."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'