Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een tak op de baan het begin van het einde betekende voor Leclerc

Charles Leclerc startte de Grand Prix van Azerbeidzjan nog op poleposition, maar toen hij na enkele ronden een tak tegen kwam, tuimelde hij naar beneden in de rangschikking. Hij legt uit hoe dat kwam.

Charles Leclerc verraste voor het tweede weekend op rij vriend en vijand door de poleposition te veroveren. Dit keer was het voor de Grand Prix van Azerbeidzjan al profiteerde hij net als in Monaco van een rode vlag. Hij vertrok op zondag dus vanaf de eerste startplek en wist Lewis Hamilton van zich af te houden in de eerste twee ronden, maar toen ging het mis, zo vertelt hij na afloop tegenover onder meer RacingNews365 . "De race begon best oke in de eerste ronden, maar toen was er een moment dat denk ik niet op tv te zien was. Er lag een deel van een boom in het midden van bocht vijftien!", onthult de Monegask, die door die tak indirect de leiding verloor. "Daar verloor ik best wat tijd. Ik sneed namelijk de baan af en was bezorgd dat ik daarmee tijd zou winnen op Lewis achter me, die de baan niet had afgesneden. Ik ging dus een beetje van mijn gas af, maar daardoor wist hij me in te halen op het lange rechte stuk." "Vanaf dat punt was het best lastig", vervolgt de Ferrari-coureur. "Ik zat namelijk achter Lewis in zijn vuile lucht en ik had het daar lastig mee. Zodra mijn achterstand meer dan een seconde was en ik geen DRS meer kon gebruiken, haalde Max Verstappen mij ook meteen in." En vanaf dat punt ging het steeds slechter, erkent Leclerc. "Ik kwam in een vicieuze cirkel terecht en dat is erg lastig, want alle auto's om me heen hadden net wat meer snelheid dan ik", aldus de 23-jarige coureur, die daarna als een van de eersten naar binnen ging voor een pitstop, nadat ook Sergio Perez hem in had gehaald. "Ik had het zwaar, maar wist toen toch wat pace te vinden. Toen werd ik echter naar binnen gehaald voor een vroege pitstop en harde banden. Maar al met al kwam het niet onverwachts, die eerste paar ronden, want we verwachtten al dat Mercedes en Red Bull sneller zouden zijn." Na de pitstop verloor hij een plek aan Pierre Gasly en later ook aan Sebastian Vettel. Na de herstart vocht Leclerc met Gasly om de laatste podiumplek, maar uiteindelijk was het de Fransman die aan het langste einde trok. En dus moest Leclerc genoegen nemen met P4.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris