Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Hoe de Formule 1-teams de 'DRS-truc' van Red Bull proberen te begrijpen

Een van de kenmerken van de RB19, de auto van Red Bull in 2023, was de sterke efficiëntie van de DRS. Dat is meegenomen naar 2024 en dus ook de RB20 kent een efficiënte DRS. Maar hoe werkt het precies?

Alonso DRS open
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waarom was de RB19 zo sterk en lijkt de RB20 misschien nog wel sterker? Het zijn vragen waar de concurrentie maar al te graag antwoord op krijgt. Een van de kenmerken van de RB19 en ook van de RB20 is de efficiënte en krachtige DRS van de Oostenrijkse renstal. Het team krijgt het voor elkaar om veel meer topsnelheid te genereren als de DRS-vleugel wordt geopend. Maar de concurrentie kreeg halverwege 2023 door wat Red Bull deed.

Het idee is om de beam wing en de onderkant van de auto vast te zetten, om er zo voor te zorgen dat er minder downforce wordt gecreëerd, waardoor er hogere snelheden mogelijk zijn. Naarmate het einde van het seizoen naderde, begon de concurrentie hun eigen upgrades te introduceren om zo het idee te kopiëren. De Performance Director van Aston Martin, Tom McCullough, legt in detail uit welke dunne lijn de teams moeten volgen om het effect te maximaliseren.

'Petje af voor Red Bull'

"Dat is echt een goede vraag, het is er echt een voor een aerodynamicus die meer in zijn mars heeft dan ik", zo begint McCullough in gesprek met onder meer RacingNews365. Hij legt uit hoe de auto meer snelheid kan genereren, meer dan alleen het gebruik van de DRS. "Het heeft allemaal effect op elkaar. Niet alleen de DRS speelt daarin een rol, maar ook hoe de rest van de auto is ontworpen speelt allemaal mee."

McCullough vervolgt: "Petje af voor Red Bull, vorig jaar waren ze erg sterk op dat gebied en veel mensen hebben daar goed naar gekeken. We hebben geprobeerd om tot een oplossing te komen om ervoor te zorgen dat als je op die DRS-knop drukt, je veel meer luchtweerstand verliest. En dat is ons gelukt. Vorig jaar hebben we al een aantal updates geïntroduceerd. En de achtervleugel die we in Saoedi-Arabië op de auto hadden zitten lijkt erg op sommige achtervleugels die we aan het einde van vorig jaar op de auto hadden. De interactie tussen de vloer, het koelsysteem en de koelopeningen zorgt ervoor dat de switch groter wordt wanneer je de DRS opent", aldus de Performance Director van Aston Martin.

Het is echter de vraag of een van de teams een nog efficiëntere DRS kan produceren dan die van Red Bull. De Oostenrijkse equipe ligt namelijk nog steeds voor op de concurrentie en het lijkt er niet op dat Red Bull snel het voordeel zal verliezen.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Papa Perez "Verstappen en Checo zijn twee tijgers!"