Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari een zekere zege in Mexico in rook op zag gaan

Het Formule 1-team van Ferrari had in Mexico wederom de beste uitgangspositie bemachtigd om een fraaie zege aan zijn totaal toe te voegen. De Italiaanse renstal zag de overwinning door eigen toedoen echter aan zich voorbijgaan en Lewis Hamilton voor de tiende maal dit jaar met de zege aan de haal gaan.

Ferrari had in Mexico de beste papieren in handen om zijn vierde overwinning van het jaar bij elkaar te rijden. Met Charles Leclerc op poleposition, Sebastian Vettel naast hem op de tweede plaats en het ongenaakbare motorvermogen van de Ferrari-aandrijflijn had de Scuderia op het Autodromo Hermanos Rodriguez een stevige kans de zege naar Maranello te halen. Een aantal foute beslissingen later was de mogelijkheid als sneeuw voor de zon verdwenen. RacingNews365 legt uit hoe de overwinning door de vingers van de Italianen wist te glippen.Om de nederlaag van Ferrari te begrijpen, is het noodzakelijk om de verschillende fouten, problemen en onvoorziene omstandigheden gedurende de race uiteen te zetten, wat hieronder wordt gedaan. Tekst gaat verder onder de foto.

Ferrari en Leclerc reageren op Red Bull In het eerste dozijn ronden van de Grand Prix van Mexico dirigeert Ferrari de wedstrijd. Charles Leclerc gaat aan kop en heeft teamgenoot Vettel twee seconden achter zich, daarachter rijdt Alexander Albon op de derde positie. In de veertiende ronde besluit Red Bull de gok te wagen en opteert het met Albon voor een tweestopper. Ferrari heeft de twee overwinningen van Max Verstappen op het circuit in het achterhoofd en is logischerwijs bang voor de snelheid van de Red Bull. Leclerc is op dat moment niet heel tevreden over zijn eigen rubber en besluit het zekere voor het onzekere te nemen en Albon te 'coveren'. Een onnodige actie, zo blijkt al gauw. Het afdekken van Alexander Albon is een vanzelfsprekende actie, maar Ferrari had wellicht beter even de kat uit de boom kunnen kijken. De Brits-Thaise coureur komt namelijk vast te zitten achter McLaren-coureur Carlos Sainz en verliest seconde na seconde. Tegelijkertijd is Leclerc op zijn beurt, op nieuwe mediums, wel sneller dan de doorrijders, maar ook niet zoveel sneller dat zijn tweestop-strategie lijkt te gaan werken. Het rubber van degenen aan de kop van het veld blijft langer goed dan verwacht, terwijl de banden van Leclerc juist niet het verwachte voordeel opleveren. Tekst gaat verder onder de foto.

Ferrari en Vettel handelen terughoudend, met alle gevolgen van dien Leclerc krijgt de leiding kortstondig in de schoot geworpen als gevolg van een keuze aan de pitmuur van Mercedes. Het Duitse Formule 1-team haalt Hamilton in ronde 23 naar binnen en zet hem op de harde band, waarop Ferrari de handen gebonden heeft en Vettel zich genoodzaakt voelt Vettel door te laten rijden. De Scuderia wil aanvankelijk direct reageren met Vettel, maar na een opmerking van de Duitser om Hamilton misschien te laten gaan, wordt de keuze voor het team al snel gemaakt als blijkt dat de Brit al te veel tijd heeft gewonnen en sowieso uitkomt voor Vettel als er nog gestopt zal worden. Ferrari besluit zijn 'track position' te behouden en Hamilton niet achterna de pits in te gaan, omdat het twijfelt of de race op de harde band wel uit valt te rijden. Met de Red Bull inmiddels buiten beeld wordt Vettel pas in ronde 37 naar binnen geroepen voor nieuwe, harde banden en belandt hij zeven seconden achter zijn grote rivaal van Mercedes. Wanneer Leclerc zes ronden later zijn verplichte tweede pitstop voor een ander soort rubber maakt, geeft de Ferrari-coureur daarmee heel netjes de leiding over aan Lewis Hamilton. Na een tegenvallende start en een boel geklaag over zijn strategie, komt de Mercedes-coureur uitgerekend in ronde 44 aan de leiding van de Grand Prix van Mexico. Tekst gaat verder onder de foto.

Inschattingsfouten over levensduur Pirelli-banden Vanwege de vroege stop van Lewis Hamilton en de informatie over de banden rekent Ferrari erop dat de Mercedes voor het einde van de wedstrijd nog eens naar binnen zal moeten en Vettel dan wel Leclerc de concurrentie alsnog te slim af kan zijn. De banden gaan echter langer mee dan verwacht en de tweestop is, ondanks eerdere voorspellingen van Pirelli, niet de snelste strategie. Daarbij heeft Hamilton in de eerste fase voldoende weten te sparen om ook in de slotfase nog voldoende snelheid uit zijn rubber te kunnen halen, zodat hij eventuele aanvallen van Vettel op zijn nieuwe banden kan afweren. In de slotfase van de Mexicaanse Grand Prix lijkt de wedstrijd een spannend einde te krijgen, maar de race onder de brandende Noord-Amerikaanse zon loopt af met een sisser. Met ruim twintig ronden te gaan volgen Vettel, Bottas en Leclerc de Mercedes van Hamilton, maar niemand lijkt ook maar een moment van positie te zullen wisselen. Hoewel de gaten slinken, wordt snel duidelijk dat we kijken naar een gelopen wedstrijd. En inderdaad, aan het einde van de 71ste ronde rijdt Lewis Hamilton nog steeds aan kop, met achter zich Sebastian Vettel en Valtteri Bottas. Charles Leclerc mist het podium tot grote teleurstelling van de Scuderia, die dondersgoed weet dat het in Mexico met de juiste keuzes een dominante zege had kunnen scoren. Het mocht wederom niet zo zijn. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin door Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel uitvoerig wordt teruggeblikt op het Mexicaanse Grand Prix-weekend.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"