Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Hoe Ferrari het Red Bull met deze upgrade écht lastig wil maken

Ferrari blijft de achtervolging inzetten op Red Bull Racing om terug te keren naar de tijd waarin de Scuderia constant vocht om de overwinningen. Zo introduceert het Italiaanse team een belangrijke upgrade tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna in Imola. Technisch analist Paolo Filisetti duikt in de upgrade.

Charles Leclerc reed vrijdag met een nogal aangepaste SF-24 op het circuit van Fiorano, het testcircuit van Ferrari. Daarmee lijkt het evolutionaire pakket met de nodige verbeteringen al op de auto van Leclerc te zijn gezet. Over een week, tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna, wordt de grote upgrade dan ook echt geïntroduceerd.

Op het eerste gezicht zijn de sidepods het meest veranderd. De inlaten zijn aangepast en worden nu gekenmerkt door een bovenlip die de inlaat gedeeltelijk verbergt. In tegenstelling tot de Red Bull RB20, het concept waarop de SF-24 is geïnspireerd, heeft hij geen schuine gleuf, maar behoudt hij het vorige verticale gedeelte en is hij slechts aan de buitenrand licht gebogen. De onderrand van de sidepod is veel ronder dan bij de vorige versie, waarbij het onderste kanaal geaccentueerd is. 

Het werk van de aerodynamici, onder leiding van Diego Tondi, is zeer interessant. Ter hoogte van de cockpit is het verticale scheidingsprofiel duidelijk veranderd. Het is niet langer verbonden met de halo, maar het steekt naar buiten uit. Bovendien is de luchtopening van het bypass-kanaal verdwenen en opgenomen in het bodywork, die ten opzichte van de motorkap hoger ligt, tot het niveau van een enkele verticale luchtopening.

De engineers zijn erin geslaagd de warme luchtstroom op een effectievere manier te gebruiken om deze in de richting van de achterzijde te sturen. In de praktijk wordt de luchtstroom rond de cockpit gesplitst, gedeeltelijk vanaf de zijkanten van de hoofdsteun en in het zijgedeelte. 

De wijzigingen aan de sidepods en de vloer zijn op dit moment nog niet zichtbaar op de eerste beelden uit Fiorano. Zulke wijzigingen kunnen de downforce van de SF-24 vergroten, zonder dat dit ten koste gaat van de uitstekende balans die de auto al sinds het begin van het seizoen bezit.

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Details

In de details is te zien hoe de inlaten nu worden gekenmerkt door een bovenlip die het verticale gedeelte gedeeltelijk verbergt (1). Het onderste kanaal (2) wordt geaccentueerd dankzij een ronder gedeelte van het verticale gedeelte van de sidepods. Het kanaal wordt naar achteren toe breder en breder, waardoor de luchtstroom beter naar achteren kan doorstromen (3)

De studie van de stroming en de bekrachtiging ervan is te zien door een verhoging van het verticale gedeelte van de radiator, gevolgd door een verlaging van het achterste gedeelte van het bodywork. Dit wordt gegenereerd door een diep kanaal dat onmiskenbaar interessant en verfijnd is.

Aan de zijkanten van de cockpit (4) is het verticale scheidingsprofiel niet langer verbonden met de halo, maar is de bovenkant naar buiten gebogen. De luchtuitlaat van het bypass-kanaal is vervolgens opgenomen in de nieuwe vorm van het bodywork in de richting van de enkele verticale sleuf op de motorkap.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen maakt zich geen zorgen: "Dit zegt niks voor Monaco"