Charles Leclerc reed vrijdag met een nogal aangepaste SF-24 op het circuit van Fiorano, het testcircuit van Ferrari. Daarmee lijkt het evolutionaire pakket met de nodige verbeteringen al op de auto van Leclerc te zijn gezet. Over een week, tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna, wordt de grote upgrade dan ook echt geïntroduceerd.
Op het eerste gezicht zijn de sidepods het meest veranderd. De inlaten zijn aangepast en worden nu gekenmerkt door een bovenlip die de inlaat gedeeltelijk verbergt. In tegenstelling tot de Red Bull RB20, het concept waarop de SF-24 is geïnspireerd, heeft hij geen schuine gleuf, maar behoudt hij het vorige verticale gedeelte en is hij slechts aan de buitenrand licht gebogen. De onderrand van de sidepod is veel ronder dan bij de vorige versie, waarbij het onderste kanaal geaccentueerd is.
Het werk van de aerodynamici, onder leiding van Diego Tondi, is zeer interessant. Ter hoogte van de cockpit is het verticale scheidingsprofiel duidelijk veranderd. Het is niet langer verbonden met de halo, maar het steekt naar buiten uit. Bovendien is de luchtopening van het bypass-kanaal verdwenen en opgenomen in het bodywork, die ten opzichte van de motorkap hoger ligt, tot het niveau van een enkele verticale luchtopening.
De engineers zijn erin geslaagd de warme luchtstroom op een effectievere manier te gebruiken om deze in de richting van de achterzijde te sturen. In de praktijk wordt de luchtstroom rond de cockpit gesplitst, gedeeltelijk vanaf de zijkanten van de hoofdsteun en in het zijgedeelte.
De wijzigingen aan de sidepods en de vloer zijn op dit moment nog niet zichtbaar op de eerste beelden uit Fiorano. Zulke wijzigingen kunnen de downforce van de SF-24 vergroten, zonder dat dit ten koste gaat van de uitstekende balans die de auto al sinds het begin van het seizoen bezit.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Details
In de details is te zien hoe de inlaten nu worden gekenmerkt door een bovenlip die het verticale gedeelte gedeeltelijk verbergt (1). Het onderste kanaal (2) wordt geaccentueerd dankzij een ronder gedeelte van het verticale gedeelte van de sidepods. Het kanaal wordt naar achteren toe breder en breder, waardoor de luchtstroom beter naar achteren kan doorstromen (3).
De studie van de stroming en de bekrachtiging ervan is te zien door een verhoging van het verticale gedeelte van de radiator, gevolgd door een verlaging van het achterste gedeelte van het bodywork. Dit wordt gegenereerd door een diep kanaal dat onmiskenbaar interessant en verfijnd is.
Aan de zijkanten van de cockpit (4) is het verticale scheidingsprofiel niet langer verbonden met de halo, maar is de bovenkant naar buiten gebogen. De luchtuitlaat van het bypass-kanaal is vervolgens opgenomen in de nieuwe vorm van het bodywork in de richting van de enkele verticale sleuf op de motorkap.
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!