Ferrari liep de overwinning in Azerbeidzjan nipt mis, maar de Scuderia keerde afgelopen vrijdag weer terug op het asfalt in Singapore. Het team liet uitstekende prestaties zien tijdens de eerste twee vrije trainingen. Charles Leclerc was de snelste man tijdens de eerste sessie en had in de tweede training slechts 58 duizendsten achterstand op Lando Norris, terwijl Carlos Sainz op P3 eindigde met een achterstand van zes tienden.
Al met al leek de balans van de SF-24 direct optimaal en waren er geen bijzondere veranderingen nodig wat betreft de dynamische afstelling. Het is echter belangrijk om op te merken dat beide Ferrari's tot de auto's behoorden met een bijzonder lage rijhoogte. Dat is een onmiskenbaar teken van de uitstekende balans van de auto, die in het geheel niet werd beïnvloed door de onregelmatigheden van de lay-out van het Marina Bay Street Circuit.
Ferrari heeft daarbij een nieuwe voorvleugel meegenomen naar Singapore en die is precies afgestemd op de onregelmatigheden van de baan in Singapore. Die vleugel kan, met de strijd om de constructeurstitel in het achterhoofd, ook een marginale verbetering van de performance mogelijk maken.
Onder meer de aerodynamische afdeling onder leiding van Diego Tondi is de afgelopen weken onder druk komen te staan. Het team kijkt namelijk uit naar een groter ontwikkelingspakket dat gepland staat voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. De twee trainingen in Singapore brachten in ieder geval geen kritieke problemen aan het licht voor de twee Ferrari's, met minder aanpassingen aan de rembalans van de auto van Sainz.
De tekst gaat verder onder de foto.
McLaren en flexibele vleugels
Daarnaast is het de moeite waard om dieper in te gaan op de discussie rondom de flexibele vleugels, nadat McLaren in Singapore aankondigde bepaalde wijzigingen door te voeren na gesprekken met de FIA. De achtervleugel die in Bakoe de aandacht trok na de overwinning van Oscar Piastri, wordt in ieder geval niet gebruikt in Singapore. Die achtervleugel keert in Las Vegas pas terug op de auto, al zal dat wel een aangepaste versie zijn.
De aandacht voor de achtervleugel van McLaren onstond kort nadat er ook vragen en onduidelijkheid ontstond over de voorvleugel. Het is echter belangrijk om erop te wijzen dat de kwestie tussen de voor- en achtervleugel totaal verschillend is. In Bakoe werd de achtervleugel van de MCL38, ondanks het feit dat deze niet relevant is voor de performance, gekenmerkt door een abnormale opwaartse buiging van de flap. Als de DRS dicht was, was het niet in lijn met de 'normale' stand van de flap.
Het voordeel was niet tastbaar, maar het naar boven klappen van de onderste hoek van de flap is zeker geen gebruikelijk verschijnsel. Het buigen van de voorvleugel bij volle belasting is echter een heel ander fenomeen. Het maakt deel uit van de flexibiliteit die dan wordt beheerst en die tevens voordelig is voor de performance. Het is echter ook inherent aan het type montage en is daarom ook moeilijker te controleren.
Ook interessant:
Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen
Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!