Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari onder druk wordt gezet door Italiaanse media

Nu de prestaties van Ferrari op zijn zachtst gezegd tegenvallen dit jaar, worden de messen in de Italiaanse media geslepen. Het team wordt niet ontzien in de dagelijkse kranten. Hoe lastig is het voor Ferrari om daarmee om te gaan?

Of we vanaf de GP van Azerbeidzjan verbetering zullen zien bij Ferrari? Het is in ieder geval te hopen voor Carlos Sainz, Charles Leclerc en teambaas Fred Vasseur. Vallen de prestaties in Bakoe wederom tegen, dan zal de maandagkrant vol staan met kritische verhalen. In de F1 Nation -podcast bespreekt Tom Clarkson met oud-coureur Pedro de la Rosa en voormalig Ferrari-engineer Rob Smedley de rol van de Italiaanse media bij Ferrari. "Lapo Elkann, de broer van Ferrari-president John Elkann zei dit weekend dat Ferrari wakker moet worden. De broer van de Ferrari-president zegt dit en de Gazzetta dello Sport, dé sportkrant van Italië, moet elke dag twee pagina's over Ferrari vol schrijven. Dan is het niets meer dan een wake-upcall voor de arme Fred Vasseur", zegt Clarkson.

"We zaten in de problemen"

Pedro de la Rosa was in 2013 testrijder bij Ferrari en erkent de druk van de media bij het team. "Toen ik bij Ferrari werkte, herinner ik me dat ik op maandagochtend na een slecht resultaat naar de fabriek ging. Ik stapte het kantoor van teambaas Stefano Domenicali binnen en op zijn bureau lag de Gazzetta dello Sport geopend. Ik realiseerde me dat we in de problemen zaten", blikt de oud-coureur terug. Volgens hem is het ook iets dat gewoon bij het team hoort. "Dat is de dynamiek bij Ferrari. Het is een moeilijk team. Er is een enorme druk van de pers op het moment dat je geen goed resultaat hebt behaald dat weekend. Je weet dan op zondag om 16.00 uur al wat voor week je gaat hebben."

"Ik gaf er niets om"

Rob Smedley was bij Ferrari de race-engineer van Felipe Massa. Hij weet als geen ander wat de druk van de media kan doen als prestaties uit blijven. Maar volgens hem ligt het aan jezelf hoe je er mee omgaat. "Voor mij was het gewoon een soort ruis, ik gaf er niets om. Toen ik voor het eerst bij het team kwam met Felipe word je op een voetstuk geplaatst. Als je dat dan leest over jezelf dan denk je 'eigenlijk ben ik best goed. Ik ben een fantastische engineer'", zegt hij lachend. Later las hij dan weer dat hij de grond werd ingeschreven. "Zes maanden later is het precies het tegenovergestelde. Dan denk je 'oh mijn God, ik ben verschrikkelijk'. Na twee jaar van dit, dan weet je dat het een golfbeweging is. Het gaat op en neer. Iedereen pakt dit anders op. Sommigen gaan er slecht mee om en dan heeft het invloed op hun werk."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris