Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Hoe Ferrari Red Bull achterhaalde op de vrijdag van de GP van Azerbeidzjan

Was in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan Red Bull nog het snelste, in de tweede vrije training was dat Ferrari. Beide teams gingen tussen de sessies door aan de slag met de achtervleugels, allebei met een verschillende reden en allebei met een andere uitwerking.

Sainz Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Veertien kilometer per uur. Maar liefst 14 kilometer per uur waren de Red Bulls in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan sneller dan de Ferrari's op het lange rechte stuk. Met de topsnelheid zat het dus wel goed. Ja, Ferrari won met meer downforce wel wat terug in de tweede sector, maar dat was niet genoeg om het verschil te maken.

En dus greep Ferrari tussen de eerste twee oefensessies voor het eerst naar een low downforce-spec achtervleugel. Daar gaf men willens en wetens het voordeel in de middensector mee op, maar daarmee was men op de rechte stukken opeens net zo snel als Red Bull. Het is een call die ook met het oog op de race gemaakt zal zijn. Met een dergelijk snelheidsverschil ben je op de rechte stukken gewoon een sitting duck en elders op het circuit zijn weinig inhaalkansen om direct iets terug te kunnen doen.

Dus Ferrari vond tijd, of misschien wel een stukje competitiviteit in de achtervleugels, een onderdeel van de auto waar ook Red Bull na VT1 speciale aandacht voor had. De DRS-'klepje' van de achtervleugel van Max Verstappen klapperde opzichtig onder de hoge druk die met de hoge snelheden op het Baku City Circuit gepaard gaat.

Red Bull moest aan de bak om verstevigingen aan te brengen aan de achtervleugel. Helmut Marko gaf na afloop van de tweede training aan dat Sergio Perez met exact dezelfde vleugel reed, dus het is aannemelijk dat de aanpassingen op beide vleugels zijn doorgevoerd.

Kijken we naar de racepace van de toppers, dan zien we dat ze qua gemiddelde rondetijd niet heel veel voor elkaar onderdoen. Charles Leclerc was gemiddeld drie tienden per ronde langzamer, maar zijn gemiddelde werd opgemaakt over zes ronden, dat van Verstappen over slechts drie ronden. Beide teams echter spraken na afloop van een uitstekende racepace, dus dat belooft wat voor de zondag.

Wat in dat lijstje verder (in negatieve zin) opvalt, is het enorme gat naar alles wat niet Red Bull of Ferrari is. Blijft de top vier binnen iets meer dan een halve seconde van elkaar, daarachter ligt een gat, nee een kloof, van 1,6 seconden. Best of the rest is in deze George Russell, maar duidelijk is dat het gat tussen de twee topteams en de rest pijnlijk groot is.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Azerbeidzjan 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt