Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari tijdwinst probeert te halen uit nieuwe kleurstelling

In de afgelopen drie Formule 1-seizoenen viel de wagen van Red Bull Racing niet alleen op omdat er een veelbesproken jonge Nederlander achter het stuur zat, maar tevens omdat deze over een matte kleur beschikte.

Ferrari heeft het voorbeeld van Red Bull Racing overgenomen voor de SF90, de wagen waarmee de historische Italiaanse stal in 2019 aan de start verschijnt. De Scuderia heeft niet zomaar voor een matte, rode kleur gekozen: er zit daadwerkelijk een heuse gedachtegang achter.

Dat elk grammetje telt in de Formule 1, bewees Nico Rosberg in diens kampioensjaar 2016. De impopulaire Duitser stopte na de zomervakantie met wielrennen, een hobby van hem. Door niet meer op de fiets te springen verloor Rosberg spiermassa in zijn bovenbenen. Al met al was de Duitser naar eigen zeggen twee kilogram kwijt. Die twee kilogrammen kwamen hem goed uit tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan. Op Suzuka hield de toenmalig Mercedes-rijder precies 0.013 seconden over ten opzichte van rivaal Lewis Hamilton, die het met een tweede plaats moest stellen. Het verloren lichaamsgewicht resulteerde in een sneller totaalplaatje van wagen en mens. In die wetenschap heeft Ferrari de SF90 voorzien van een nieuwe kleur. Het matte rood is makkelijker aan te brengen dan een glanzende kleur en nog veel belangrijker: het is ietsje lichter. Goed, het scheelt grammen, maar in de strijd om duizendsten van een seconde is elke overtollige gram er eentje. Teambaas Mattia Binotto verklaarde gisteren (vrijdag) tijdens de teampresentatie van de Scuderia het volgende: "Omwille van technische redenen heeft Ferrari voor het aanstaande Formule 1-seizoen gekozen voor een matte kleurstelling. De wagen is nu wat lichter en ook al praten we over enkele honderden grammen, in onze jacht naar de wereldtitel mogen we niets over het hoofd zien." Zodoende verschijnt Ferrari in 2019 met een matrode bolide aan de start van de Grands Prix. Kan de Scuderia de ban dit jaar eindelijk breken door de eerste wereldtitel sinds 2008 (constructeurs) naar Maranello te brengen?

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal