Ferrari heeft er voor gekozen om voor de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië drie zaken van de SF-23 onder handen te nemen. Het gaat daarbij niet enkel om zaken die tegemoetkomen aan de hogesnelheidseisen van het Jeddah Corniche Circuit, het gaat ook vooral om structurele aanpassingen met het oog op het verdere seizoen. Ferrari heeft wederom de achtervleugel met één enkele steun meegenomen naar Djedda (zie illustratie hieronder). Deze configuratie werd al uitgetest in de Bahrein, maar deze wapperde van links naar rechts opzichtig heen en weer. Het zou nu dan ook om een versterkt exemplaar gaan. Ferrari blijft aan dit concept vasthouden, omdat het een sterk effect heeft op het vrijgeven van de lucht die onder de auto vandaan komt. De enkele pilaar moet er aan bijdragen dat de aerodynamische druk achter het zwaartepunt van de auto stabiel blijft. Dit is noodzakelijk om een belangrijke trigger voor porpoising te neutraliseren.
Nieuwe voorvleugel voor Ferrari
Naast deze achtervleugel heeft Ferrari ook een herziene versie van de voorvleugel meegenomen, waarbij met name de flaps (zie illustratie hieronder) aan weerszijden richting de wing endplates onder handen zijn genomen. Dit om de luchtstroom om de gevoelige delen van de auto heen te sturen, zoals bijvoorbeeld de voorwielen. Wat ook interessant is om te zien is dat de vloer nieuwe uiteinden heeft gekregen. In de lengterichting heeft hij vanaf ongeveer het halverwegepunt tot aan de achterwielen een nieuw profiel gekregen. Dit heeft met de lay-out van het Jeddah Corniche Circuit niets maken, maar het is een aanpassing die erop gericht is om voor de verdere rest van het seizoen de efficiëntie van de vloer te vergroten.
Meest gelezen