Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei

F1-stand

  • 1 HAM 112
  • 2 BOT 105
  • 3 VER 66
VT1 do 23 mei 11:00 12:30
VT2 do 23 mei 15:00 16:30
VT3 za 25 mei 12:00 13:00
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe goed is de Formule 1-motor van Honda?

Sinds de bekendmaking dat Honda in 2019 achterin de Red Bull ligt gonst het van de geruchten over de krachtbron van de Japanners. Maar hoe goed is de huidige motor nu echt?

De huidige stand van zaken

De Honda-motor ligt dit seizoen alleen achterin de Toro Rosso, maar desondanks is er genoeg data beschikbaar om een goed vergelijk te maken. Van de vier motorleveranciers (Ferrari, Mercedes, Renault en Honda) zijn de Japanners nog altijd laatste in de pikorde. Er is slechts een klassement dat aangevoerd wordt: dat van de gridstraffen.

Het motorvermogen

De power unit van Honda bungelt niet langer meer kansloos achteraan, maar komt nog altijd een 75 PK tekort ten opzichte van Ferrari. Daarmee nadert het Renault qua vermogen.

Indianenverhalen over een tekort van slechts 30-40 PK ten opzichte van Ferrari zijn compleet uit de lucht gegrepen. Iets dat ook Honda erkent. Later dit jaar volgt er bij de Grand Prix van de Verenigde staten een grote upgrade die tussen de 25 en 35 PK extra zal leveren en drie tienden tijdwinst op moet leveren.

Een mooie upgrade, maar de concurrentie zit ook niet stil. Zo introduceerde Ferrari recent versie 3 van haar krachtbron, komt Renault met een upgrade bij de GP van België en komt ook Mercedes (waarschijnlijk op Monza) met de volgende upgrade.

Dit betekent dat Honda alleen door betere, krachtigere en grote upgrades te introduceren dan de concurrentie het gat kan dichten. Dat gat wordt niet ineens gedicht met één upgrade en zal eind van dit jaar ook niet gedicht zijn.

De betrouwbaarheid

Het nieuwe motorconcept van Honda is aanzienlijk betrouwbaarder dan de voorgangers. In de voorbije drie seizoenen zagen we de McLaren's vaker stilstaan dan de finish halen. Dit seizoen heeft Toro Rosso nog volop problemen, maar er gloort licht aan het einde van de tunnel.

Honda heeft de vrije hand om 2018 als testseizoen te gebruiken, om zo volgend jaar een betere motor beschikbaar te hebben voor Red Bull. Dit betekent dat de Japanners het 'release early, release often' principe hanteren. Vaker kleine verbeteringen doorvoeren, in plaats van slechts twee grote upgrades. Verbeteringen die gericht zijn op zowel de betrouwbaarheid, de koeling en kracht van de verbrandingsmotor en hybride systemen.

Kan Honda winnen met Red Bull?

Dat is nog koffiedik kijken. Het gat naar Mercedes en Ferrari is op dit moment nog groot. Om dit te dichten is lastig, waarbij mensen zich vaak laten leiden door alleen het nieuws over de upgrades van Honda te volgen. Dertig PK erbij is prachtig, maar als Ferrari er vijfentwintig bijkrijgt kom je netto slechts vijf PK dichterbij!

Positief is dat Honda eindelijk een motorformule gevonden heeft dit werkt. Nadat het in de eerste drie seizoenen veel problemen had met de koeling en de hybride-systemen staat er nu een basis die geschikt is om op door te ontwikkelen. Dit betekent ook dat het vermogen opgebouwd kan worden.

Volgens Red Bull, Toro Rosso en Honda valt er op dat vlak nog veel te winnen. De winst komt daarbij van een specifiek onderdeel van de powerunit. Op dit moment valt de grootste winst te behalen in de MGU-H en MGU-K, de hybride systemen die zeer complex zijn. Concurrent Mercedes liep op dat vlak vier jaar lang kilometers voor op de rest van het veld.

Krijgt Honda het hybride deel goed onder de knie dan kan het echt meters maken. Het is niet realistisch om in 2019 een wereldtitel te verwachten van Max Verstappen en Red Bull. Honda zal zeker vermogen winnen en stappen maken, maar de concurrentie zit ook niet stil. Alles draait om de extra PK's die de Japanners weten te vinden ten opzichte van de grootmachten, waarbij de betrouwbaarheid nooit uit het oog verloren mag worden.

RN365 Special
Dit moet Zandvoort aanpassen voor de GP van Nederland

RacingNews365 legt uit wat er moet gebeuren aan Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race in 2020.

Lees meer
Breaking Verstappen: "Lastig om persoonlijke verbeterpunten te vinden dit F1-seizoen"