Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe goed is de Formule 1-motor van Honda?

Sinds de bekendmaking dat Honda in 2019 achterin de Red Bull ligt gonst het van de geruchten over de krachtbron van de Japanners. Maar hoe goed is de huidige motor nu echt?

De huidige stand van zaken De Honda-motor ligt dit seizoen alleen achterin de Toro Rosso, maar desondanks is er genoeg data beschikbaar om een goed vergelijk te maken. Van de vier motorleveranciers (Ferrari, Mercedes, Renault en Honda) zijn de Japanners nog altijd laatste in de pikorde. Er is slechts een klassement dat aangevoerd wordt: dat van de gridstraffen. Het motorvermogen De power unit van Honda bungelt niet langer meer kansloos achteraan, maar komt nog altijd een 75 PK tekort ten opzichte van Ferrari. Daarmee nadert het Renault qua vermogen. Indianenverhalen over een tekort van slechts 30-40 PK ten opzichte van Ferrari zijn compleet uit de lucht gegrepen. Iets dat ook Honda erkent. Later dit jaar volgt er bij de Grand Prix van de Verenigde staten een grote upgrade die tussen de 25 en 35 PK extra zal leveren en drie tienden tijdwinst op moet leveren. Een mooie upgrade, maar de concurrentie zit ook niet stil. Zo introduceerde Ferrari recent versie 3 van haar krachtbron, komt Renault met een upgrade bij de GP van België en komt ook Mercedes (waarschijnlijk op Monza) met de volgende upgrade. Dit betekent dat Honda alleen door betere, krachtigere en grote upgrades te introduceren dan de concurrentie het gat kan dichten. Dat gat wordt niet ineens gedicht met één upgrade en zal eind van dit jaar ook niet gedicht zijn. De betrouwbaarheid Het nieuwe motorconcept van Honda is aanzienlijk betrouwbaarder dan de voorgangers. In de voorbije drie seizoenen zagen we de McLaren's vaker stilstaan dan de finish halen. Dit seizoen heeft Toro Rosso nog volop problemen, maar er gloort licht aan het einde van de tunnel. Honda heeft de vrije hand om 2018 als testseizoen te gebruiken, om zo volgend jaar een betere motor beschikbaar te hebben voor Red Bull. Dit betekent dat de Japanners het 'release early, release often' principe hanteren. Vaker kleine verbeteringen doorvoeren, in plaats van slechts twee grote upgrades. Verbeteringen die gericht zijn op zowel de betrouwbaarheid, de koeling en kracht van de verbrandingsmotor en hybride systemen. Kan Honda winnen met Red Bull? Dat is nog koffiedik kijken. Het gat naar Mercedes en Ferrari is op dit moment nog groot. Om dit te dichten is lastig, waarbij mensen zich vaak laten leiden door alleen het nieuws over de upgrades van Honda te volgen. Dertig PK erbij is prachtig, maar als Ferrari er vijfentwintig bijkrijgt kom je netto slechts vijf PK dichterbij! Positief is dat Honda eindelijk een motorformule gevonden heeft dit werkt. Nadat het in de eerste drie seizoenen veel problemen had met de koeling en de hybride-systemen staat er nu een basis die geschikt is om op door te ontwikkelen. Dit betekent ook dat het vermogen opgebouwd kan worden. Volgens Red Bull, Toro Rosso en Honda valt er op dat vlak nog veel te winnen. De winst komt daarbij van een specifiek onderdeel van de powerunit. Op dit moment valt de grootste winst te behalen in de MGU-H en MGU-K, de hybride systemen die zeer complex zijn. Concurrent Mercedes liep op dat vlak vier jaar lang kilometers voor op de rest van het veld. Krijgt Honda het hybride deel goed onder de knie dan kan het echt meters maken. Het is niet realistisch om in 2019 een wereldtitel te verwachten van Max Verstappen en Red Bull. Honda zal zeker vermogen winnen en stappen maken, maar de concurrentie zit ook niet stil. Alles draait om de extra PK's die de Japanners weten te vinden ten opzichte van de grootmachten, waarbij de betrouwbaarheid nooit uit het oog verloren mag worden.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal