Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe goed is de nieuwe auto van Max Verstappen?

Wereldwijd, maar zeker in Nederland wordt reikhalzend uitgekeken naar de seizoensstart in de Formule 1. Alle ogen daarbij zijn daarbij gericht op de Red Bull van Max Verstappen.

Dagelijks krijgen wij meerdere malen de vraag hoe goed de nieuwe Red Bull-Honda is. Is die RB15 nu een dijk van een auto? En, heeft die nieuwe Honda-motor nu écht zoveel vermogen meer? Het zijn vragen van fans die op zoek zijn naar antwoorden.

Na de eerste testweek in Barcelona kunnen we een paar dingen wel vaststellen. Allereerst, de Red Bull-Honda combinatie is geen drama! De door sommige voorspelde dramatiek is volledig achterwege gebleven en de Oostenrijkse renstal doet nog altijd mee met Ferrari en Mercedes. De top drie teams van de afgelopen jaren lijken ook in 2019 de dienst uit te maken. Teams als Renault of McLaren zijn mogelijk iets dichterbij gekomen, maar het gat is niet gedicht. Dat zou inhouden dat Red Bull minimaal het derde team blijft. In de Formule 1 draait het met de testweken vooral om politiek. Ieder team heeft een ‘super’ auto gebouwd. Niemand staat met een gezicht als een oorwurm voor de camera’s en zelfs het zo geplaagde team van Williams gelooft nog in wonderen. Vanuit Red Bull, Toro Rosso en Honda draait de pr-machine op volle toeren. Alles wat je lees is zó ontzettend positief, dat het haast niet meer geloofwaardig is. Een raketmotor, een Zwitsers uurwerk, een zonnetje. Marko en Horner komen superlatieven tekort voor hun Japanse ‘speeltje’. Tijdens de eerste wintertestweek kende Red Bull een degelijke week, maar in vergelijking met Ferrari en Mercedes reed het aanzienlijk minder ronden. Grote problemen waren er echter niet. Dat is het meest positieve dat men mee kan nemen uit die testweek.

Qua performance was het wel in orde wat Red Bull liet zien. Snelle tijden werden niet gereden, maar de langere runs waren prima. Het tempo van zowel Max Verstappen als Pierre Gasly lag dicht bij dat van Ferrari. Bemoedigend, maar nog niet meer dan dat. Voor dit moment moet voor de Nederlandse fans de grootste geruststelling zijn dat de Red Bull-Honda geen flop is. Die vrees is weggenomen. De verhalen over trillingen in de motor/uitlaat zijn nog niet helemaal weg en daar kleven nog wat vraagtekens aan. De komende dagen zal in Barcelona daarover meer duidelijk worden, omdat de teams verder testen en de tijden aangescherpt gaan worden. Red Bull reed nog niet op de zachtste banden en reed alleen relatief langere runs. Ondanks de langere runs wist het geen enkele racesimulatie af te leggen van 66 ronden achter elkaar. De komende dagen zien we ook nieuwe onderdelen op de RB15. Men moet daarbij niet verwachten dat het team rigoureus te werk gaat en de auto ‘ineens’ op een Ferrari op Mercedes lijkt. Het gaat om kleine, subtiele wijzigingen die meer performance moeten generen. De concurrentie brengt echter ook nieuwe upgrades mee. Zo kondigde Mercedes als een omvangrijk(er) pakket aan nieuwe onderdelen aan. De regerend kampioen liet zich, net als Red Bull, niet in haar kaarten kijken. Het was vooral Ferrari dat snel was en een ijzersterke indruk achterliet. In de komende week wordt verder duidelijk of Red Bull in staat moet worden geacht om in 2019 een grotere rol te spelen in het kampioenschap. Vooralsnog lijkt het team niet verder naar voren te zijn gekomen dan een jaar eerder. De favorietenrol durft dan ook niemand aan Verstappen en Gasly toe te kennen.

Viaplay
x
Max naar Mercedes? Schumacher: "Als Verstappen Red Bull verlaat, heeft Russell een groot probleem"