Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe goed is de nieuwe motor van Max Verstappen?

De nieuwe Renault-motor die Max Verstappen dit weekend ter beschikking heeft is een stap vooruit. Zowel Red Bull als motorleverancier Renault zijn opgetogen over de gerealiseerde prestaties. Maar wat weten we nu na twee dagen over de nieuwe Renault-motor?

Renault maakt het deze keer wel waar De Franse motorleverancier moet vaak flink incasseren, maar is daar vaak zelf debet aan. Iedere upgrade wordt groots aangekondigd, waarbij er 30 PK of drie tienden per ronde aan tijdwinst wordt beloofd. Naarmate de introductie van de upgrade dichterbij komt verdwijnen de beloofde PK's als sneeuw voor de zon. De Spec C-upgrade van Renault maakt voor het eerst dit seizoen de verwachtingen wel waar. Zowel Red Bull als Renault zijn positief over de upgrade.

Hoeveel PK's levert de nieuwe motor nu echt op? Volgens motorleverancier Renault levert de motor, afhankelijk van de gebruikte brandstof, vijftien tot twintig KW extra op. Omgerekend staat dit gelijk aan twintig tot zevenentwintig PK. Een mooie vermogenswinst die op Monza goed is voor een kleine twee tienden tijdwinst per ronde. Hoe zit het met de betrouwbaarheid? De Spec B-verbrandingsmotor toonde zich dit seizoen betrouwbaar, maar motorleverancier Renault houdt een slag om de arm voor de nieuwe krachtbron. Om die reden gebruikt het Franse fabrieksteam de nieuwe motor nog niet. Tot op heden verloopt het weekend voor Verstappen en Ricciardo probleemloos, maar tijdens de race moet de nieuwe V6 voor het eerst echt lange tijd vol aan de bak.

Gridstraffen Max Verstappen wisselde in Monza naar zijn derde en laatste krachtbron. De Nederlander incasseert daarom geen gridstraf. Wel krijgt Verstappen later dit jaar waarschijnlijk nog bij een Grand Prix een gridstraf. Teamgenoot Daniel Ricciardo start de race wel vanuit de achterhoede, omdat hij alle drie de toegestane motoren al gebruikt had. Hoe groot is het gat met Ferrari? De klok liegt niet op Monza, een circuit waar bijna 80% van het rondje vol gas is. Vermogen, acceleratie en topsnelheid zijn daarop van levensbelang. Verstappen was de beste geklasseerde door Renault aangedreven coureur en gaf op de vijfde plaats bijna anderhalve seconde toe. Het gat in vermogen is gigantisch en zeker tijdens de kwalificatie. Voor aanvang van de sessie hoopte Red Bull 'slechts' een seconde toe te geven. De schatting is dat Renault nog altijd een slordige vijftig PK tekort komt ten opzichte van Ferrari. Door een mindere kwalificatiemodus loopt dat tijdens de cruciale momenten nog verder op.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel