Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Positief verrast Haas kan geheim wapen Hulkenberg weer inzetten

Na een slecht seizoen in 2023 van Haas zijn er na de eerste race van dit jaar tekenen van herstel. Dit ondanks een puntloze GP van Bahrein.

Hulkenberg Bahrain test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2023 was een seizoen dat Haas snel zal willen vergeten. Met slechts twaalf punten eindigde het team op de laatste plek bij de constructeurs en teambaas Guenther Steiner moest vertrekken.

Aan het einde van het vorige seizoen was het zelfs zo dat Kevin Magnussen met de nieuwste upgrades rondreed, terwijl Nico Hulkenberg koos voor de oude specificaties. En hoewel de wagen slecht was in de race (met name op het gebied van bandenmanagement), was de Haas wel degelijk over één ronde. Hulkenberg plaatste zich zelfs acht keer voor Q3, met als hoogtepunt zijn P2 bij de GP van Canada (op een natte baan). Magnussen mocht in 2023 drie keer zijn opwachting maken in Q3.

Bij de start van dit seizoen stootte Hulkenberg, tegen alle verwachtingen in, wederom direct weer door tot Q3 (P10) bij de kwalificatie van de GP van Bahrein. En hoewel het team er niet in slaagde om in de race in de punten te rijden waren er gedurende het weekend veelbelovende tekenen van herstel. Want het Bahrain International Circuit is een van de meest belastende banen voor de banden en zou dus de zwakke punten van Haas uit 2023 eruit moeten filteren.

Teambaas Ayao Komatsu legt uit waarom hij na afloop van het openingsweekend zo positief gestemd is. "Dit circuit legt dat zwakke punten (bandenmanagement, red) bloot, dus ik was best tevreden met onze prestaties", vertelt Komatsu aan de media, waaronder RacingNews365. "Oké, de temperaturen waren niet zo hoog als ze normaal in Bahrein zijn, maar toch kun je tijdens het testen en VT1 en VT3 het zwakke punt zien, dus het is allemaal relatief."

Waarom Bahrein belangrijk is

"Als je dan naar andere circuits gaat, met meer snelle bochten, zoals Suzuka, dan is dat natuurlijk anders en dan weet ik zeker dat we het moeilijk gaan krijgen. Volgende week in Jeddah zijn er bochten met hogere snelheden en minder downforce, dus dat is nog een uitdaging. Maar als ik vergelijk met een jaar terug en waar we nu staan ten opzichte van de concurrentie, dan zitten we in de buurt. Dus dat is heel positief."

Op de prestaties van Hulkenberg in de kwalificatie ingaand, noemde Komatsu het voordeel van de 2024-Haas een enorm groot voordeel. Voor de kwalificatie had ik gedacht aan P11, maar toen ging Nico in Q2 ineens naar P6. Dat had ik niet verwacht. Als je me dan had gevraagd wie hij in Q3 had moeten verslaan met een nieuwe set banden, had hij wellicht alleen naar P9 kunnen rijden. Maar heeft het zin om op P9 te starten en dan het gevecht met Lewis Hamilton aan te gaan? Dat gaat niet gebeuren. Maar hoe groot zijn wapen is? Het is enorm."

			© Haas
	© Haas

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Newey Red Bull gewaarschuwd voor 'enorme gevolgen' te midden van machtsstrijd