Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Hamilton indirect Verstappen en Red Bull aan de zege hielp in Djedda

Helmut Marko zag zijn pupil Max Verstappen naar de overwinning snellen in Saoedi-Arabië. Indirect werd de Nederlander daarbij een klein beetje geholpen door Lewis Hamilton, die ver daar achter worstelde in het middenveld.

Na een daverende Formule 1-Grand Prix van Saoedi-Arabië was het Max Verstappen die op de bovenste trede van het ereschavot plaats mocht nemen. De Nederlander wist concurrent Charles Leclerc te verschalken, door kort voor het einde van de race de leiding over te nemen. Het was wederom een gevecht tussen de Ferrari- en de Red Bull-ster. Dat tot genoegen van Red Bull-adviseur Helmut Marko, zo vertelt hij in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Ik dacht na vorig jaar dat het niet beter kon worden! Blijkbaar kan het wel", glundert Marko na afloop van de Saoedische GP, gedurende welke Verstappen en Leclerc voor de tweede keer in twee races ronden lang de strijd met elkaar aan gingen.

Red Bull keek af bij Mercedes

Terwijl bijna iedereen in Jeddah op de medium band aan de Grand Prix begon, was het Lewis Hamilton die vanwege zijn tegenvallende startpositie besloot te vertrekken op de harde band, waar hij zo'n veertig ronden op reed. Daardoor kon Verstappen aan het einde van de race, aan de hand van de Hamilton-data die in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes uitvoerig werd geanalyseerd, vol in de aanval gaan op Leclerc, vertelt Marko. "In het eerste deel van de race hebben we bij Hamilton de bandenslijtage van de harde banden goed in de gaten gehouden. Aan de hand daarvan hebben we Verstappen kunnen zeggen dat hij echt kon gaan pushen!"

Verstappen klaart de klus

Aanvallen is een ding, maar ook daadwerkelijk het klusje klaren is weer een heel ander verhaal. Toch zag Marko hoe zijn stercoureur dat varkentje even wist te wassen. Niet heel gek, oordeelt hij zelf, want een coureur als Verstappen lukt dat wel, zij het met wat hulp van een kleinere achtervleugel. "De auto was bewust op de race afgesteld, waardoor we veel tijd verloren in de (bochtige, red.) eerste sector. Op de rechte stukken waren we echter een stuk sneller. Als je dan Max in de cockpit hebt, dan kun je erop vertrouwen dat hij het voor elkaar krijgt", aldus de 78-jarige Oostenrijker.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden