Na een daverende Formule 1-Grand Prix van Saoedi-Arabië was het Max Verstappen die op de bovenste trede van het ereschavot plaats mocht nemen. De Nederlander wist concurrent Charles Leclerc te verschalken, door kort voor het einde van de race de leiding over te nemen. Het was wederom een gevecht tussen de Ferrari- en de Red Bull-ster. Dat tot genoegen van Red Bull-adviseur Helmut Marko, zo vertelt hij in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Ik dacht na vorig jaar dat het niet beter kon worden! Blijkbaar kan het wel", glundert Marko na afloop van de Saoedische GP, gedurende welke Verstappen en Leclerc voor de tweede keer in twee races ronden lang de strijd met elkaar aan gingen.
Red Bull keek af bij Mercedes
Terwijl bijna iedereen in Jeddah op de medium band aan de Grand Prix begon, was het Lewis Hamilton die vanwege zijn tegenvallende startpositie besloot te vertrekken op de harde band, waar hij zo'n veertig ronden op reed. Daardoor kon Verstappen aan het einde van de race, aan de hand van de Hamilton-data die in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes uitvoerig werd geanalyseerd, vol in de aanval gaan op Leclerc, vertelt Marko. "In het eerste deel van de race hebben we bij Hamilton de bandenslijtage van de harde banden goed in de gaten gehouden. Aan de hand daarvan hebben we Verstappen kunnen zeggen dat hij echt kon gaan pushen!"
Verstappen klaart de klus
Aanvallen is een ding, maar ook daadwerkelijk het klusje klaren is weer een heel ander verhaal. Toch zag Marko hoe zijn stercoureur dat varkentje even wist te wassen. Niet heel gek, oordeelt hij zelf, want een coureur als Verstappen lukt dat wel, zij het met wat hulp van een kleinere achtervleugel. "De auto was bewust op de race afgesteld, waardoor we veel tijd verloren in de (bochtige, red.) eerste sector. Op de rechte stukken waren we echter een stuk sneller. Als je dan Max in de cockpit hebt, dan kun je erop vertrouwen dat hij het voor elkaar krijgt", aldus de 78-jarige Oostenrijker.
Meest gelezen