De GP van Azerbeidzjan was voor Mercedes niet om over naar huis te schrijven. De best geklasseerde coureur was Lewis Hamilton, op P6. Hij zat lang vast achter Carlos Sainz en vroeg op een gegeven moment om extra vermogen van zijn team via de radio. Meteen dacht menig F1-fan 'huh, dat mag toch helemaal niet?'. Dat klopt, in zekere zin. Motorstanden mogen tijdens de race niet veranderen, alleen uit veiligheidsoverwegingen, en dan moet het wel minder vermogen zijn en niet meer.
Mercedes verklaart
Het Mercedes-team legt graag uit hoe ze op een manier toch nog voor extra vermogen konden zorgen voor de Brit. "De regels zijn zo dat we de motorstand het hele raceweekend gelijk moeten houden zodra we aan de kwalificatie zijn begonnen." "Het vermogen dat er vanuit de verbrandingsmotor beschikbaar is, kan dus niet veranderen. Daar moeten we het mee doen", zo legt Chief Technical Officer Mike Elliott uit in de Mercedes-debrief video. "Wat we wel kunnen doen", vervolgt hij. "Is de manier veranderen waarop we de energie van de hybride onderdelen over een ronde inzetten. Over een normale ronde wordt de inzet van het elektrische vermogen uit de MGU-K op een bepaalde manier verdeeld, zodat deze zo optimaal mogelijk kan worden ingezet." "Dat kunnen we echter aanpassen. De coureurs kunnen dat ook doen via de verschillende instellingen met verschillende knoppen op hun stuur, om de energie zo optimaal mogelijk in te zetten, passend bij hun situatie, zodat ze kunnen verdedigen of juist aanvallen." "Daar vroeg Hamilton dus naar. Of we advies hadden, zodat hij op een beter manier zijn energie in kon zetten en zijn kansen op een inhaalactie zo te maximaliseren", aldus Elliott.
Meest gelezen