Paul Stoddart was teameigenaar van Minardi toen Verstappen senior in 2003 zijn laatste rondes reed in de Formule 1. De Australiër gelooft dat het budgetplafond in de Formule 1 het team zou hebben geholpen om een 'hongerige' Jos Verstappen een kans te geven om de sportieve strijd aan te gaan. . Stoddart stond aan het roer tijdens de laatste jaren van Minardi in de Formule 1, toen het team herhaaldelijk in financiële problemen kwam en weinig competitief bleek. De Australiër verkocht Minardi uiteindelijk aan Red Bull en het team werd Toro Rosso, het huidige AlphaTauri. Stoddart was destijds al een pleitbezorger voor een budgetplafond. "Jos had nog steeds wat nodig was, hij had nog steeds de honger. We konden hem helaas niet de juiste auto geven, we hadden gewoon het geld niet. Maar dat is waar budgetplafonds om de hoek komen kijken, want dan hadden we het geld veel beter aan de auto kunnen besteden. In die tijd moesten we namelijk alles uit sponsoring bekostigen. Je was de hele tijd bezig om sponsors te werven.", vertelt Stoddart exclusief aan RacingNews365 .
Jos voelde het vuur branden
Verstappen reed in 2003 bij Minardi met Justin Wilson als teamgenoot, die in 2015 overleed bij een ongeluk in de IndyCar. Stoddart: "Mensen zeggen nog steeds 'Jos reed alleen voor Minardi omdat het het einde van zijn carrière was'. Niet waar. Hij reed omdat hij wilde rijden, Hij reed omdat hij gepassioneerd was en nog altijd het vuur voelde branden." Dit jaar domineert Red Bull met Jos' zoon Max en Sergio Perez tot nu toe de Formule 1. Maar daarachter verandert de volgorde continu. Volgens Stoddart een uitkomst van het nu wel ingevoerde budgetplafond. "Vergeet Max en Sergio. Zij zijn een klasse apart. Maar kijk dan naar de derde tot ongeveer de achtste plek. Daar zit maar een seconde tussen, op een goede dag zes tienden. Op een goede dag kan elk team in het middenveld geluk hebben en in de punten komen, zelfs ver in de punten."
Reclame maken
Stoddart legt uit dat er nog wel kanttekeningen te plaatsen zijn. "We zien het budgetplafond opkomen. Ik zeg niet dat ik het met alles eens ben. Ik ben het er zeker niet mee eens dat zaken als reclamespots erin opgenomen moeten worden. Die kunnen soms de promotie van de sport in de weg staan." "Een team als Red Bull, dat het budget had om onnoemlijk veel reclame te maken, wordt beperkt. Maar de realiteit is dat als het om racen gaat dat bijna alle teams dicht bij elkaar staan, er is geen gat meer van tweeënhalve seconde."
Meest gelezen