Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe het falende Ferrari toch profiteert van de nieuwe regels

Carlos Sainz zal niet ieder raceweekend met een opgetogen gevoel kijken naar de prestaties van Ferrari. Toch kan de Spanjaard volgend jaar profiteren van de mindere prestaties van de Scuderia dit seizoen.

Vanaf 2021 komen er nieuwe regels die invloed hebben op de tijd die een team mag doorbrengen in de windtunnel. Kort gezegd mag het beste team in het kampioenschap volgend jaar de minste tijd doorbrengen in de windtunnel, en het slechtst presterende team het meeste. Voor Ferrari, dat in 2020 zwaar ondermaats presteert, is dat dus een gelukje. Ook Charles Leclerc beseft dat. Met het oog op volgend seizoen en zeker met het oog op de grote regelveranderingen voor 2022, kan het wel eens een geluk bij een ongeluk zijn voor de Italianen. "Deze regel is natuurlijk ingevoerd om de teams die het lastig hebben te helpen. Wij presteren dit jaar slecht en dus komt de regel goed uit voor ons. Het kan ons namelijk een voordeel geven in de toekomst", aldus de Monegask tegenover onder andere RacingNews365 . "Toch had ik liever gezien dat we gewoon verder vooraan stonden en dat we geen gebruik zouden kunnen maken van dit 'voordeel'. We moeten nu natuurlijk wel optimaal gebruik zien te maken van deze regel." Ook de toekomstig teamgenoot van Leclerc, Carlos Sainz, is blij met de nieuwe aero-regel: "Om eerlijk te zijn weet ik niet hoeveel voordeel een vierde, vijfde of zesde plaats geeft met betrekking tot de toegestane tijd in de windtunnel. Ik weet wel dat ik het eens ben met de regels die ervoor zorgen dat de teams de kans krijgen om dichterbij elkaar te komen, want uiteindelijk moet de coureur het verschil kunnen maken. De wagen telt op dit moment namelijk te veel", aldus Carlos Sainz die volgend jaar voor Ferrari zal rijden. "Natuurlijk had McLaren de invoering van deze regeling al enkele jaren terug hebben willen zien, want dat was toen goed voor ze uitgekomen." Voorlopig lijkt Ferrari niet meer in aanmerking te komen voor de derde plek in het kampioenschap. De Scuderia bevindt zich op dit moment op de zesde plaats in de strijd om het constructeurskampioenschap op ruime achterstand van de nummer vijf in het klassement, Renault. McLaren vecht daarentegen nog altijd om de derde plek. Het Britse team moet Renault achter zich zien te houden en Racing Point te passeren. Met medewerking van Dieter Rencken . In hoeverre staat Red Bull onder druk om Albon vanwege de Thaise steun te behouden als teamgenoot van Verstappen? Dit en nog veel meer in de nieuwste F1-podcast met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi