Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
tur
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
aze
fra
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
tur
aut
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
fra
gbr
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
aut
hun
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
gbr
bel
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
hun
nld
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
bel
ita
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
nld
rus
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
ita
sgp
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
jpn
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
sgp
usa
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
jpn
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
mex
aus
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
bra
sau
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
aus
are
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Hoe de laatste vondst van Mercedes voor meer downforce moet zorgen

Mercedes probeert het tekort aan downforce op te lossen door continu aan de W12 te blijven sleutelen. Bij de Grand Prix van Emilia-Romagna heeft het team bijvoorbeeld met een nieuwe diffuser al wat meer neerwaartse druk weten te genereren.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De W12 van Mercedes gaat dit jaar minder hard dan andere jaren als gevolg van de nieuwe reglementen met betrekking tot de vloer. Dit levert de auto minder downforce op. Om dit op te lossen moet Mercedes de auto flink blijven doorontwikkelen. De jongste vernieuwing - een aanpassing aan de diffuser - werd tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna geïntroduceerd.

Op de website F1.com legt Mark Hughes uit hoe het technische trucje van Mercedes werkt. "De meest in het oog springende verandering aan de diffuser is dat de vin aan de buitenkant van het centrale deel opnieuw is gevormd. In plaats van de getrapte versie, introduceerde Mercedes een geleidelijk helling", aldus Hughes.

De vinnen moesten door de reglementswijziging met 50 millimeter worden ingekort. Hierdoor wordt de lucht die door de diffuser stroomt gekanaliseerd en wordt deze vastgehouden wanneer het door het lagedrukgebied van de vloer voor de diffuser stroomt. "De nieuwe vorm van de vinnen is doeltreffender gebleken om de luchtstroom op één lijn te houden bij de verschillende rijhoogten en snelheden van de auto", meent Hughes.

Volgens Hughes is het cruciaal dat de luchtstroom zo ongehinderd mogelijk onder de auto en door de diffuser gejaagd wordt: "Hoe sneller en zuiverder de lucht door de diffuser stroomt, hoe lager de luchtdruk onder het vloeroppervlak en hoe meer downforce er dan ontstaat."

Is Hamilton de 'Guus Geluk' van de Formule 1? En wat betekent de elfde overwinning van Max Verstappen voor zijn titelkansen? Genoeg om over na te praten in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

6 reacties

    x