De W12 van Mercedes gaat dit jaar minder hard dan andere jaren als gevolg van de nieuwe reglementen met betrekking tot de vloer. Dit levert de auto minder downforce op. Om dit op te lossen moet Mercedes de auto flink blijven doorontwikkelen. De jongste vernieuwing - een aanpassing aan de diffuser - werd tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna geïntroduceerd. Op de website F1.com legt Mark Hughes uit hoe het technische trucje van Mercedes werkt. "De meest in het oog springende verandering aan de diffuser is dat de vin aan de buitenkant van het centrale deel opnieuw is gevormd. In plaats van de getrapte versie, introduceerde Mercedes een geleidelijk helling", aldus Hughes. De vinnen moesten door de reglementswijziging met 50 millimeter worden ingekort. Hierdoor wordt de lucht die door de diffuser stroomt gekanaliseerd en wordt deze vastgehouden wanneer het door het lagedrukgebied van de vloer voor de diffuser stroomt. "De nieuwe vorm van de vinnen is doeltreffender gebleken om de luchtstroom op één lijn te houden bij de verschillende rijhoogten en snelheden van de auto", meent Hughes. Volgens Hughes is het cruciaal dat de luchtstroom zo ongehinderd mogelijk onder de auto en door de diffuser gejaagd wordt: "Hoe sneller en zuiverder de lucht door de diffuser stroomt, hoe lager de luchtdruk onder het vloeroppervlak en hoe meer downforce er dan ontstaat."
Meest gelezen