Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Honda met Aston Martin de nieuwe concurrent van Red Bull kan worden

Komt Honda in de zoektocht naar een langer verblijf in F1 terecht bij een concurrent van haar huidige partner Red Bull? We analyseren de laatste geruchten.

Het Aston Martin Formule 1-team zou met Honda in gesprek zijn over een mogelijke samenwerking in de toekomst. Het Japanse motormerk, momenteel verbonden aan Red Bull, zou vanaf 2026 de nieuwe motorleverancier kunnen worden. Dat een partij als Aston Martin verder kijkt dan alleen haar huidige partner (Mercedes) is logisch. Er zitten meerdere redenen achter, met als nummer één: het Formule 1-team zou gek zijn om helemaal niet verder te kijken. Op de teams met een motor uit 'eigen huis' (Ferrari, Mercedes, Alpine en straks ook Red Bull) na, zal iedereen dit doen.

F1-teams kijken rond voor 2026

In 2026 vindt de volgende grote verandering plaats in de Formule 1. Vanaf dat jaar zullen de teams overstappen naar een nieuw soort V6-motor, waarbij 50% van het vermogen wordt verzorgd door het hybride gedeelte van de motor. Ook zal de F1 overstappen op nieuwe biobrandstof. Dit zal ongetwijfeld voor een verandering zorgen in de pikorde van de motorleveranciers, mede door een aantal (potentiële) nieuwe motorpartijen. Zo maakt Audi haar intrede in de Formule 1, introduceert Red Bull-Ford Powertrains haar gloednieuwe motor en zal Honda mogelijk ook 'terugkeren' in de sport. Mogelijk met Aston Martin, zo wordt dus gezegd. Hoewel dit nog allerminst zeker is, is het logisch dat Aston en ook andere spelers verkennende gesprekken met elkaar voeren. Zo bracht McLaren-CEO Zak Brown eerder al een bezoekje aan de nieuwe motorfabriek van Red Bull. Ieder F1-team wil vanaf 2026 natuurlijk de beste, snelste en meest betrouwbare motor hebben. De keuze wordt uiteraard niet blindelings genomen en verkennende gesprekken zijn het begin van een zoektocht naar een mogelijk nieuwe motorpartner. Daarnaast past Honda op papier beter bij Aston Martin en haar huidige ambities.

Aston Martin vast aan Mercedes

Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll heeft namelijk grootse plannen met zijn F1-team. De Britse renstal moet uitgroeien tot een fabrieksteam van weleer en nog veel belangrijker: de wereldbeker moet naar Silverstone komen. Dit plan krijgt steeds duidelijker vorm: een gloednieuwe fabriek, het aantrekken van kopstukken van andere teams en een opmars naar de voorkant van de F1-grid. Terwijl Fernando Alonso regelmatig op het podium staat en Aston Martin momenteel het tweede team is achter Red Bull, is Stroll senior achter de schermen druk bezig met het omvormen van zijn team, dat in de voorgaande jaren van het kleinere Force India en later Racing Point is uitgegroeid tot een topteam, zo lijkt het. Het winnen van wereldtitels is het grote doel, maar om de kans daarop te vergroten, wil je idealiter een volledig zelfstandig team zijn. Op dit moment is Aston Martin op papier en in de praktijk nog gewoon een klantenteam van het grotere Mercedes. De motor, versnellingsbak en achterwielophanging worden nog altijd overgenomen van 'het grote Mercedes'. Om van de status als 'klantenteam' af te komen zal Aston Martin haar eigen onderdelen moeten bouwen en op het gebied van de motor op zijn minst meer inspraak moeten krijgen. Red Bull het perfecte voorbeeld van hoe dat moet.

Red Bull: van Renault naar Honda

Na een op de klippen gelopen huwelijk met Renault, waarbij het team na een succesvolle periode jarenlang niet mee kon strijden voor de titel, stapte Red Bull in 2019 over naar motoren van Honda. Teambaas Christian Horner gaf na de overstap een hele duidelijke verklaring waarom: "De band is veel sterker, de integratie veel beter." "De afgelopen jaren (met Renault-motoren, red.) kenden we een moeizame relatie, een beladen relatie. Onze huidige relatie is heel anders, want er is sprake van een echte samenwerking. We zijn niet alleen maar een betalende klant." Een partner en geen afnemer: dat bleek de succesformule voor de samenwerking tussen Red Bull en Honda. Na de opstartfase van het project volgde de coureurstitel voor Max Verstappen in 2021 en beide wereldtitels in 2022. Anno 2023 zijn ze op weg naar de volgende twee. Terwijl Red Bull met haar eigen motorproject de volgende stap zet om een volledig zelfstandig team te worden, is Aston Martin naar verluidt aan het rondkijken voor een volgende stap à la Red Bull en Honda. Hierbij wordt naar verluidt dus ook gekeken naar diezelfde motorleverancier. Niet gek ook: de afgelopen wereldtitels werden veroverd met een motor van Japanse makelij. Bovendien is het ontwikkelen van een geheel eigen Aston Martin-motor wel heel ambitieus voor een Formule 1-team dat net uit het middenveld is gekropen. Een partnership is een logische zet: zorg ervoor dat het chassis en de motor op elkaar worden aangepast en geïntegreerd zijn. Dat is een heel ander verhaal dan nu: Mercedes geeft de motor en Aston Martin moet het er maar mee doen.

Honda wel of geen logische zet?

Aston Martin en Honda kunnen een partnership aangaan om het zo op te nemen tegen de andere grote teams met een eigen motor, zoals Ferrari, Mercedes en straks ook Red Bull. Alpine doet vooralsnog niet mee, maar wie weet of ze dat in 2026 wel doen met hun eigen Renault-motoren. Honda heeft vooralsnog geen afnemers voor motoren vanaf 2026 en er is nog weinig tot niets bekend over een serieus nieuw F1-project, maar het Japanse merk heeft zich wel ingeschreven als potentiële leverancier voor het nieuwe motortijdperk. Aston Martin als afnemer, waarom niet? Er is echter toch een kleine 'maar' bij een mogelijk nieuw samenwerkingsverband: eerdere frictie. In de tijd dat Aston Martin nog naamsponsor was van Red Bull, was er namelijk al enige spanning tussen de partijen. Honda en Aston Martin zijn namelijk deels concurrenten van elkaar op de openbare weg. Vergeet niet dat Honda niet alleen 'normale' wagens maakt voor op de openbare weg, maar ook sportwagens zoals de Honda NSX. Daarnaast is het Japanse merk onder de naam Acura ook actief in de Verenigde Staten en Canada. Aston Martin kennen we buiten de Formule 1 natuurlijk ook als automerk met luxe bolides: een concurrent van Honda dus in bovengenoemde markt. Dit zorgde eerder al voor spanning bij Red Bull en in dat opzicht zijn Aston en Honda misschien niet de perfecte match... Wel is er nog een andere mogelijkheid. Naar verluidt is de deal tussen Aston Martin en het F1-team een deal van vijf plus vijf jaar, die begon in 2021. Voorafgaand aan 2026 zou Aston Martin dus de mogelijkheid hebben om de handen van het team af te trekken. Mocht Honda precies op dat moment in willen stappen, dan zou het team af kunnen zien van de groene kleuren en een echt Honda-team kunnen worden. Dat is echter pas voor de toekomst.

Het open boek van de Formule 1

Of Aston Martin nou echt in zee gaat met Honda of dat ze naar een andere leverancier gaan, dat wordt vanzelf duidelijk: binnen de Formule 1 verspreiden geruchten zich als een lopend vuurtje en als er gepraat wordt met meerdere leveranciers, zal er vanzelf vanuit meerdere hoeken nieuws naar buiten komen. Hoe dan ook zal het Britse team haar status als fabrieksteam willen waarmaken en geen 'afnemer' willen zijn van een motor, maar op zijn minst een partner. Inclusief inspraak in het motorproject dus.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"