Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei

Tweede vrije training

  • 1 RIC
  • 2 NOR
  • 3 VET
VT3 za 08 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Liveblog VT2
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Hoe Honda per ronde zes tienden verloor op Mercedes in Rusland

Max Verstappen moest afgelopen weekend op de rechte stukken enorm veel toegeven op zijn concurrenten van Mercedes. Vooral tijdens de race was het gat levensgroot. Christian Horner legt uit hoe dat komt. Volgens hem was het een vertekend beeld.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Tijdens de Grand Prix van Rusland, toen Max Verstappen achter Valtteri Bottas op weg was naar de tweede plaats, kregen de Red Bull-fans een verontrustend bericht te horen op de boordradio. Gianpiero Lambiase, de race-engineer van de Nederlander, deelde zijn coureur mee dat hij op de rechte stukken ruim zes tienden van een seconde verloor op zijn concurrenten van Mercedes.

Een duizelingwekkend groot gat, dat lijkt te bevestigen dat de krachtbron van Mercedes nog steeds verreweg de beste is in de koningsklasse van de autosport. De achterstand van Honda lijkt levensgroot, maar Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt waarom de achterstand van de Japanse motorleverancier in Rusland vertekende.

"We wisten dat het hier lastig ging worden", verklaart de Brit tegenover RacingNews365. "Wat hier in Sotsji echter een groot effect had op het verschil tussen Honda en Mercedes, is dat we last hadden van clipping."

Wat is dat dan, clipping? De Engelstalige term wordt gebruikt om te beschrijven wat er gebeurt als een bolide niet meer kan beschikken over de extra energie die wordt opgewekt met behulp van warmte (via de MGU-H) en kinetische energie (via de MGU-K), omdat deze simpelweg op is.

In Rusland kreeg Red Bull daar mee te maken vanwege de twee lange rechte stukken. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar vanwege de vele snelle en haakse bochten, waarbij nauwelijks geremd hoeft te worden, kan er gedurende een ronde over het Sotsji Autodrom minder energie worden opgewekt dan op menig ander circuit. De Mercedes-motor gaat hier klaarblijkelijk beter mee om.

Aan het einde van de rechte stukken kwam Verstappen daardoor ongeveer 160 pk tekort. Volgens Horner vertekenden de karakteristieken van het circuit dus de werkelijke achterstand van Honda op Mercedes.

"De verhoudingen lagen door het verschil in de terugwinning van energie denk ik wat scheef. Maar dat wisten we al voordat we hier kwamen. Daarom zou het altijd al een uitdagende race worden voor Red Bull", aldus de teambaas van Verstappen en Albon.

Met medewerking van Dieter Rencken.

Verstappen, de ideale sportman, haalde in Rusland weer alles uit zijn bolide. Alles over zijn weekend, de wel-niet straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Rusland 2020

Het laatste nieuws over de Russische Grand Prix die verreden wordt op het Sochi Autodrom

20 reacties

    x
    Live Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje