Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Honda

Hoe Honda per ronde zes tienden verloor op Mercedes in Rusland

Max Verstappen moest afgelopen weekend op de rechte stukken enorm veel toegeven op zijn concurrenten van Mercedes. Vooral tijdens de race was het gat levensgroot. Christian Horner legt uit hoe dat komt. Volgens hem was het een vertekend beeld.

Bottas Verstappen Ricciardo Rusland
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Tijdens de Grand Prix van Rusland, toen Max Verstappen achter Valtteri Bottas op weg was naar de tweede plaats, kregen de Red Bull-fans een verontrustend bericht te horen op de boordradio. Gianpiero Lambiase, de race-engineer van de Nederlander, deelde zijn coureur mee dat hij op de rechte stukken ruim zes tienden van een seconde verloor op zijn concurrenten van Mercedes.

Een duizelingwekkend groot gat, dat lijkt te bevestigen dat de krachtbron van Mercedes nog steeds verreweg de beste is in de koningsklasse van de autosport. De achterstand van Honda lijkt levensgroot, maar Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt waarom de achterstand van de Japanse motorleverancier in Rusland vertekende.

"We wisten dat het hier lastig ging worden", verklaart de Brit tegenover RacingNews365. "Wat hier in Sotsji echter een groot effect had op het verschil tussen Honda en Mercedes, is dat we last hadden van clipping."

Wat is dat dan, clipping? De Engelstalige term wordt gebruikt om te beschrijven wat er gebeurt als een bolide niet meer kan beschikken over de extra energie die wordt opgewekt met behulp van warmte (via de MGU-H) en kinetische energie (via de MGU-K), omdat deze simpelweg op is.

In Rusland kreeg Red Bull daar mee te maken vanwege de twee lange rechte stukken. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar vanwege de vele snelle en haakse bochten, waarbij nauwelijks geremd hoeft te worden, kan er gedurende een ronde over het Sotsji Autodrom minder energie worden opgewekt dan op menig ander circuit. De Mercedes-motor gaat hier klaarblijkelijk beter mee om.

Aan het einde van de rechte stukken kwam Verstappen daardoor ongeveer 160 pk tekort. Volgens Horner vertekenden de karakteristieken van het circuit dus de werkelijke achterstand van Honda op Mercedes.

"De verhoudingen lagen door het verschil in de terugwinning van energie denk ik wat scheef. Maar dat wisten we al voordat we hier kwamen. Daarom zou het altijd al een uitdagende race worden voor Red Bull", aldus de teambaas van Verstappen en Albon.

Met medewerking van Dieter Rencken.

Verstappen, de ideale sportman, haalde in Rusland weer alles uit zijn bolide. Alles over zijn weekend, de wel-niet straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Formule 1 GP Rusland 2020 RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Live Formule 1 GP van Groot-Brittannië 2022