Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Hoe Mercedes door oplossingen tegen porpoising enkel langzamer wordt

Bij Mercedes moet men alle zeilen bij zetten om het probleem van porpoising tegen te gaan. Echter, daar betaalt het team van Lewis Hamilton en George Russell een hoge prijs voor, want ze gaan er enkel langzamer door.

Na twee Grands Prix in 2022 is het overduidelijk dat de Mercedes W13 nauwelijks competitief is. Ook in de paddock lijkt dat besef nu gemeengoed te worden. Waren de concurrerende teams na de GP van Bahrein nog wat terughoudend in het afschrijven van Mercedes, nu is men het er wel over eens dat de problemen echt zijn. Zo kan men het thema Mercedes nu even laten rusten, in ieder geval tot het begin van het Europese seizoen.

Het meest in het oog springende probleem en daarmee ook het grootste probleem voor Mercedes is porpoising. Het is echter niet Mercedes' enige probleem, zoveel is voor de engineers in de F1-paddock wel duidelijk. Maar het grootste probleem is en blijft dat de aerodynamische load van de W13 niet constant is, zeker niet aan de onderzijde van de auto, daar waar 80% van de totale downforce wordt gegenereerd. De overige 20% wordt gewonnen door het totaal aan bodywork en de voor- en achtervleugels.

Het grootste probleem van Mercedes is dus direct van invloed op 80% van de totale downforce. Daarom heeft Mercedes moeten kiezen voor een zeer conservatieve aanpak als het aankomt op de rijhoogte van de wagen, wat de efficiëntie van de aerodynamische werking via de onderkant van de auto niet ten goede komt. Er wordt gefluisterd dat Mercedes de rijhoogte met 7 tot zelfs 8 millimeter moet verhogen (zie foto hieronder). Dit zou leiden tot een verlies van 20% van de downforce die via de onderkant wordt gegenereerd.

Meer problemen voor Mercedes

Dit probeert Mercedes te compenseren door aanzienlijk meer vleugel te zetten, wat op de rechte stukken voor aanzienlijk meer drag zorgt, met een fors lagere topsnelheid tot gevolg. Om dat weer te compenseren nam Mercedes een forse hap uit de bovenste ligger van de achtervleugel (zie foto hieronder).

Voor de race op Imola, de eerstvolgende race na de GP van Australië, zal de Mercedes waarschijnlijk worden uitgerust met een nieuwe vloer, waarna voor de GP van Spanje een nieuw, breder bodywork op de updateplanning zou staan. Of het genoeg is om met Ferrari en Red Bull om overwinningen te strijden? In de paddock zijn er genoeg die er geld op inzetten dat dat niet gebeurt, niet zolang het budgetplafond netjes gerespecteerd wordt, althans.

Vergeet ook niet dat de performance van de Mercedes-motor bepaald niet overtuigend te noemen valt. De geruchten gaan dat de bijzondere positionering van de radiatoren een negatieve invloed hebben op de koeling van de power unit. Het is slechts een gerucht, maar het is sowieso vreemd dat geen enkele Mercedes-aangedreven auto in staat bleek een goede motorperformance te laten zien.

17 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull