De thuisrace van Sergio Perez in Mexico had niet slechter kunnen verlopen. De coureur kwalificeerde zich als achttiende en kwam in de race niet verder dan de laatste plaats. Oké, Perez had veel schade aan zijn auto na een touché met Liam Lawson, maar de lokale held kon het tempo van de toppers totaal niet volgen. Het gevolg? Keiharde woorden vanuit Christian Horner en Helmut Marko én de roep om een ontslag.
Dat laatste gebeurde voorlopig nog niet. Red Bull blijft Perez steunen in Brazilië, ondanks dat het team inmiddels is afgezakt naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap en miljoenen aan prijzengeld dreigt mis te lopen. McLaren en Ferrari hebben wél twee coureurs die vooraan meevechten en sloegen zo een gaatje naar het worstelende Red Bull. De dominantie van 2023 is inmiddels al een tijdje verdwenen, zelfs Max Verstappen heeft moeite om podiumplaatsen te pakken en zijn voorsprong op Lando Norris te verdedigen.
Toch mag Perez dus aanblijven. Het heeft te maken met het enorme dilemma waar Red Bull voor staat. Het team besloot eerder om Perez te belonen voor een sterke seizoenstart, waardoor de Mexicaan tot en met 2026 vastligt. Dat schoot als een boemerang terug op Red Bull nu Perez al maanden dramatisch presteert en 47 schamele punten scoorde sinds de Grand Prix van Miami. Als Red Bull Perez per direct wil ontslaan, moet er hoogstwaarschijnlijk een flinke afkoopsom op tafel gelegd worden. Zitten ze daar op te wachten?
Anderen bekeken ook:
Sportief
De eventuele afkoopsom is echter niet de enige overweging van Red Bull. Het team wil dolgraag terugslaan in het constructeurskampioenschap en heeft dan een competitieve coureur nodig, maar zekerheid ontbreekt binnen de eigen stal. Liam Lawson wordt veelvuldig genoemd als vervanger, maar heeft net twee Grands Prix afgewerkt. Is hij dan de ontbrekende schakel die Red Bull erbovenop helpt in de laatste triple header?
Dat is verre van zeker, terwijl Red Bull ook weinig vertrouwen lijkt te hebben in Yuki Tsunoda. De Japanner werkt een sterk seizoen af in de Formule 1, maar kon op veel kritiek van Marko rekenen na zijn crash tijdens de kwalificatie in Mexico. Marko noemde Tsunoda 'instabiel', waarna de coureur in de eerste ronde van de race uitviel. Het was op zijn zachtst gezegd geen goed signaal richting 2025.
Het maakt dat Red Bull, hoe hard het ook klinkt, het constructeurskampioenschap kan vergeten. Als Perez iets beter presteert, bivakkeert hij waarschijnlijk tussen de zesde en achtste plaats. Dat is verre van genoeg om Red Bull aan de tweede plaats óf de constructeurstitel te helpen. En als Perez na de Grand Prix van Brazilië alsnog wordt ontslagen, moet een vervanger eerst aan de bokkige RB20 wennen. De balansproblemen zijn namelijk nog steeds niet opgelost.
2025
Al met al lijkt Red Bull vooral drastische besluiten voor 2025 te moeten nemen. Het ligt niet voor de hand dat het team volgend seizoen weer gaat domineren, waardoor het belang van een snelle coureur naast Verstappen nog groter wordt. Lawson is zeker een interessante kandidaat, maar Red Bull houdt ongetwijfeld Pierre Gasly en Alex Albon in het achterhoofd. Zij werden ontzettend snel in het diepe gegooid en verzopen allebei door de dadendrang van Verstappen. Voor Lawson dreigt eenzelfde lot.
Red Bull gaat dan ook een loodzware periode tegemoet. Iedereen is het er wel over eens dat het zo niet verder kan met Perez, maar ís er een alternatief en hoe pakt dat uit? Of het nu Perez, Lawson of Tsunoda wordt voor de toekomst, Red Bull heeft er weleens beter voor gestaan qua coureurs. Daar bestaat geen twijfel over.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!