Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Raikkonen bijna een Formule 1-team failliet maakte

Het was één van de spectaculairste Formule 1-comebacks van de afgelopen twintig jaar. Na twee jaar aanmodderen in het World Rally Championship keerde Kimi Raikkonen in 2012 terug in de Formule 1, bij Lotus. En dat heeft het team geweten.

Kimi Raikkonen heeft in de Formule 1 een broertje dood aan alles wat niet met rijden te maken heeft. Na 2009 was hij dan ook klaar met de Formule 1, zeker nadat hij zonder pardon op straat was gezet door Ferrari. In het WRC kon hij in de twee jaar daarna redelijk meekomen, maar imponeren deed hij er zelden. Het bloed kroop waar het niet gaan kon en bij Lotus keerde Raikkonen in 2012 terug in de Formule 1. Het werd een succesverhaal waar niemand op voorhand op rekende. In zijn vierde race stond Raikkonen alweer op het podium en de op twee na laatste race van het jaar wist hij zelfs te winnen. Hij werd derde in de eindstand, om daar in 2013 een vijfde plaats met wederom één overwinning aan toe te voegen. In twee jaar scoorde hij 390 punten en juist daar had Lotus niet op gerekend. Zonder al te hoge verwachtingen had dat team Raikkonen namelijk een contract aangeboden waarin stond dat hij een bonus van 50.000 euro per punt zou verdienen. In twee jaar tijd was Lotus bijna 20 miljoen aan bonussen voor The Iceman armer. In theorie althans, want het team kon aan die betalingsverplichtingen nauwelijks voldoen. Een hoop overredingskracht was er voor nodig om Raikkonen aan de start van de Grand Prix van Abu Dhabi te krijgen. "Als je een heel jaar lang niet betaald krijgt, is het moeilijk om positief te blijven", zo liet hij zich ontvallen over zijn bijna-staking. De twee races daarna was hij daadwerkelijk niet van de partij, een rugoperatie lag daar aan ten grondslag en landgenoot Heikki Kovalainen werd opgeroepen als diens vervanger. Raikkonen zagen we niet meer terug bij Lotus, het team dat we vandaag de dag weer kennen als het Renault-fabrieksteam. Raikkonen keerde terug bij Ferrari, om daar pas in 2019 weer te vertrekken. Momenteel rijdt hij voor Alfa Romeo in wat ongetwijfeld zijn laatste seizoenen in de Formule 1 zijn. Voor het zover is, zal hij normaal gesproken eerst het record van meeste aantal F1 Grands Prix van 326 overnemen van Rubens Barrichello.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden