Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in de Formule 1 is je auto legaal tot het tegendeel is bewezen. Dat geldt ook in de zaak die woensdagavond aan het licht is gekomen. Autosport meldde namelijk dat een team gebruik zou maken van een illegaal trucje en zo de rijhoogte van de auto kon aanpassen in parc fermé. De reglementen schrijven duidelijk voor dat de setup van de auto niet aangepast mag worden tussen de kwalificatie en de race, maar een specifiek team zou dat op slimme wijze tóch doen.
Simpel gezegd houdt het trucje het volgende in: een monteur zou ongezien in de cockpit de t-tray op de vloer, ook wel bib genoemd, kunnen aanpassen en zo de rijhoogte verstellen. Het gevolg? Mogelijk geoptimaliseerde resultaten in de kwalificatie en de race, wanneer een auto met veel meer brandstof onderweg is en anders op input van de coureur reageert. Een fijn voordeel, maar niet toegestaan.
Niet veel later werd in de paddock van Austin duidelijk dat Red Bull onder een vergrootglas ligt in deze zaak. RacingNews365 heeft begrepen dat verschillende teams met de vinger naar het team uit Milton Keynes hebben gewezen. Het maakt dat de FIA de controles rond de rijhoogte van een auto aanpast en het 'probleem' zo wil tackelen. Tot nu toe is geen enkel team dus illegaal bevonden, al kan dat vanaf het raceweekend in de Verenigde Staten veranderen indien er nieuw bewijs aan het licht komt. De controles zijn immers geoptimaliseerd.
Illegaal?
Toch is deze zaak wel heel erg opvallend. De FIA heeft namelijk besloten om de controles aan te passen terwijl ze zelf volhouden dat er geen enkel bewijs is. De mondiale autosportbond meldde het volgende: "Elke aanpassing wat betreft de hoogte van de bib in parc fermé is ten strengste verboden. Hoewel we geen indicatie hebben dat een team zo’n systeem gebruikt, blijft de FIA waakzaam in het toezicht om de sport te verbeteren. Daarom hebben we procedurele aanpassingen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat de bib niet zo eenvoudig aangepast kan worden. In bepaalde gevallen kunnen we een zegel plakken om zeker te weten dat iedereen voldoet aan de regels."
Het lijkt er dus op dat de FIA heeft geanticipeerd op basis van informatie van de teams, die het vermeende foefje van Red Bull tot in detail zouden hebben geanalyseerd en er veelvuldig over gesproken zouden hebben in technische vergaderingen. Het is het zoveelste hoofdstuk in het verhaal over de controles van de FIA, want er werd eerder ook over flexibele vleugels gediscussieerd. De voorvleugel van McLaren en Mercedes 'flext' namelijk veel meer dan de exemplaren van Red Bull en Ferrari, met veel rumoer tot gevolg. En McLaren moest ook al de controversiële achtervleugel uit Bakoe aanpassen.
Nu is er opnieuw een saga over een mogelijk illegale truc ontstaan, met Red Bull als middelpunt. Het team zelf ontkent de aantijgingen en bewijs dat er iets illegaals is geweest aan de RB20 ontbreekt. Het moet dus blijken of de aangescherpte controles van de FIA invloed gaan hebben op de performance. Duidelijk is wel dat de F1 een volgend weekend ingaat waarin een van de kampioenschapskandidaten centraal staat nadat andere teams met de beschuldigende vinger wijzen.
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten wordt cruciaal voor Max Verstappen en Red Bull, vooral wegens een langverwachte update. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!