Max Verstappen was het kind van de rekening bij Red Bull toen nota bene Nyck de Vries zijn wagen met schade noodgedwongen moest parkeren in de beginfase van de GP van Azerbeidzjan. Zijn team schatte de situatie niet goed in en zo viel de Nederlander terug tot P3, waarna hij de leiding nooit meer terug in handen wist te krijgen. Hoe kon Red Bull toch zo gefopt worden door De Vries? In gesprek met onder meer RacingNews365 blikt Red Bull-teambaas Christian Horner terug op de hele situatie. Volgens hem was het het meest logische moment voor een pitstop, zeker voor Verstappen, die op dat moment volgens de Brit even door een lastige fase ging. Daarom besloot het team de Nederlander naar binnen te halen, ondanks de gele vlaggen voor de stilstaande wagen van zijn landgenoot. "Het ongelukkige was de safety car", zucht Horner. "Achteraf gezien had je daar natuurlijk een ronde mee gewacht, maar op dat moment besloten we toch om Verstappen naar binnen te halen, omdat hij het lastig had met zijn achterbanden. Hij werd bovendien opgejaagd door Sergio Perez, dus toen was het strategisch gezien het optimale moment om de pitstop te maken."
De Vries?
Maar het Red Bull-team werd in de maling genomen door De Vries. Althans, men had de ernst van de situatie niet in de gaten en daardoor werd toch besloten om Verstappen een pitstop te laten maken. De Vries legt uit wat er aan zijn kant mis ging. "Het was mijn fout. Onnodig en onnozel. Dat is alles wat ik er over kan zeggen." "De bocht waar het gebeurde is een beetje een ongemakkelijke bocht, want de muur komt op een bepaalde manier een beetje naar jou toe, maar ik zat gewoon net wat te dicht op de muur. Het is een fout, volledig mijn eigen schuld. Ik kan naar niets of niemand anders wijzen. Dat is het." Horner wijst wel naar iemand anders als hij uitlegt waarom Verstappen toch de pitstop moest maken. "Wat betreft De Vries: op het eerste gezicht leek het erop dat al zijn vier wielen nog op zijn auto zaten en hij de muur niet had geraakt. Zijn motor draaide bovendien nog. Het had er dus alle schijn van dat hij de auto gewoon in z'n achteruit kon gooien en verder kon rijden." "Je verwacht dus nooit dat dat uitmondt in een safety car", klinkt zijn conclusie. "Achteraf gezien, als je het had geweten, dan hadden we nog een ronde gereden en pas toen de pitstop gemaakt. Je weet op dat moment echter niet of Leclerc ook een pitstop gaat maken en op die manier mogelijk zowel Max als Checo undercut", zo benadrukt hij het belang van de vroege pitstop.
Vraagtekens
Verstappen zelf zette toch voorzichtig wat vraagtekens bij de beslissing van zijn team. "Ik zag dat er een auto stil stond, maar ik dacht dat 'ie zich misschien gewoon verremd had. Achteraf gezien heb ik natuurlijk weinig zicht op de situatie, maar het is iets wat we moeten gaan onderzoeken." "Je kon duidelijk zien dat er een wiel beschadigd was en het leek er niet op dat hij nog terug naar de pitstraat ging rijden, zelfs als hij nog achteruit had kunnen rijden terug de baan op. Daar moeten we naar gaan kijken, want dat heeft mijn race wel pijn gedaan." Horner verdedigt zijn team echter. "We hadden geen zicht op de situatie en de auto van De Vries. We zagen even kort wat beelden van hem op het circuit, maar we zagen alleen wat zwarte lijnen op het asfalt, waardoor het erop leek dat hij zich gewoon had verremd en niet de muur in was gegaan." Een safety car leek Red Bull dan ook niet logisch. "Normaal gezien zou je namelijk wel een safety car hebben als een coureur de muur raakt, maar het leek er op geen enkele manier op dat dat was gebeurd. Pas toen we de herhalingen zagen we dat er een deel van de ophanging was gebroken..."
Collectieve beslissing
Gevraagd naar het beslissingsproces, legt Horner uit dat er verschillende poppetjes bij komen kijken. "Als collectief komt het idee voor de pitstop van 'onder naar boven'. De strategen raden een pitstop aan, de teammanagers hebben de controle en bekijken de situatie op het circuit op dat moment, om zo te zien of er gele vlaggen zijn of er een safety car is. De race-engineers kijken ook mee, dus er is overduidelijk een proces aanwezig." "Op een gegeven moment overwogen we zelfs een dubbele pitstop voor Verstappen én Perez. Maar goed, het was een van die dingen die soms wel eens gebeuren. Soms heb je geluk, soms niet", aldus de teambaas nuchter. Het Red Bull-proces was dus niet goed genoeg om door te krijgen dat De Vries een kapotte ophanging had. Had Verstappen zelf aan de bel moeten trekken? Nee, oordeelt de regerend kampioen, die benadrukt dat de situatie onderzocht zal worden. "Ik kon de auto op de schermen ook zien stoppen, maar ik kan niet in detail zien wat er is gebeurd. Daar heeft het team natuurlijk beter zicht op. Ik zei het eerder al: we zullen gaan kijken of er in het vervolg iets beter kan in dit soort situaties. Ik weet daarnaast ook niet wanneer de exacte call kwam om de pitstop te maken, dus ja, ik kan er verder weinig over zeggen", aldus Verstappen.
Meest gelezen