Zak Brown, de CEO van McLaren, heeft meermaals zijn zorgen geuit dat de nauwe samenwerking tussen Red Bull en Visa Cash App RB een probleem zou kunnen zijn voor rivaliserende teams. Het feit dat de Red Bull-groep de eigenaar van de beide teams is, zou voor een duidelijke vorm van belangenverstrenging kunnen zorgen.
Toch is het goed om te benadrukken dat de competitiviteit van Visa Cash App RB niet het enige is wat voor gefronste wenkbrauwen zorgt in de paddock. Het heeft veel meer te maken met in hoeverre de auto's van Red Bull en Visa Cash App op elkaar lijken komend seizoen. Wel is het correct om te stellen dat het volgens de reglementen toegestaan is als de beide auto's qua uiterlijk ontzettend veel op elkaar lijken. Het is in het technisch reglement niet verboden om inspiratie op te doen door foto's te nemen van een concurrerende auto. Achter deze situatie gaat ook een subtielere bedreiging voor de rivaliserende teams schuil...
Eerst doen we een stapje terug. Zoals gezegd is het niet verboden dat twee auto's qua uiterlijk veel op elkaar lijken, mits dit het resultaat is van een externe observatie van een concurrerende auto en het leidt tot een zelfstandig ontwerpproces van het desbetreffende onderdeel. Gelijke auto's zijn niet per se het bewijs van illegaal gedrag, maar het kan er wel toe leiden. Sterker nog, als er een grote gelijkenis is tussen twee auto's, kan dat op een zeer gelijk aero-concept tussen de twee teams wijzen. Het kan op een slimme manier gebruikt worden om de regels met betrekking tot intellectueel eigendom te omzeilen. Dat hangt samen met specifieke ontwikkelingen.
Anderen bekeken ook:
Maas in de wet?
Daarmee wordt het volgende bedoeld: als het algemene aerodynamische concept gelijk is, kunnen sommige aerodynamische ontwikkelingen een gemeenschappelijk pad volgen. Dat hangt samen met de nieuwe reglementen rond de windtunnel en computersimulaties. Het aantal uren wordt gebaseerd op de eindrangschikking van het constructeurskampioenschap in het vorige jaar. De nummer tien krijgt de meeste uren, de winnaar de minste uren.
Red Bull won het constructeurskampioenschap en heeft dus minder windtunnel- en CFD-uren in vergelijking met de andere teams, terwijl Visa Cash App RB bijna over het dubbele aantal uren kan beschikken. Daarom is het aannemelijk dat Visa Cash App in de tweede seizoenshelft nog windtunnel- en CFD-tijd over heeft. Ze kunnen deze middelen legaal gebruiken om hun bolide te ontwikkelen, maar als de auto een kloon van Red Bull is, kan de legale ontwikkeling briljant gedeeld worden.
In dat geval is het voor de FIA en de stewards, die de tekeningen van de onderdelen analyseren, erg moeilijk om de zaak te controleren. In werkelijkheid ontwikkelt Visa Cash App RB door en kan er incidenteel iets vergelijkbaars doorgevoerd worden op de Red Bull-bolide. Met andere woorden, de hoeveelheid aerodynamische middelen van Red Bull zou overschreden kunnen worden, zonder dat daar enig bewijs voor is vanuit de FIA en de rivaliserende teams. Ook de strenge controles zullen niet afdoende zijn om dit te ondervangen.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!