Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Red Bull eerder gediskwalificeerd werd vanwege flexibele vleugels

Het fenomeen flexibele vleugels is niks nieuws in de Formule 1. Teams proberen immers altijd net dat beetje meer uit het aerodynamische pakket te persen. Dat gegeven kwam Red Bull in 2014 duur te staan.

Flexibele achtervleugels zijn sinds de Grand Prix van Spanje weer een hot topic in de Formule 1. Lewis Hamilton wees publiekelijk op de 'bendy wing' van Red Bull en de FIA besloot kort na het weekend de tests om de flexibiliteit van de achtervleugel te controleren te verscherpen. Red Bull wordt door die aangepaste reglementen geraakt, maar Helmut Marko nuanceerde het effect daarvan al . Hij merkte ook op dat Red Bull al vaker met dit bijltje gehakt had, zeker tijdens de dominante jaren van het team. Tijdens de snelle poleposition-rondjes van Sebastian Vettel was vaak goed te zien hoe de voorvleugel onder invloed van de toenemende en afnemende druk van de rijwind bewoog. Topontwerper Adrian Newey zette daar met zijn ontwerpen bewust op in, waarbij Red Bull de FIA en haar controles steeds een stap voorbleef. Immers, het team had een manier gevonden om de lagen carbon fiber zo te stapelen dat de vleugelelementen bestand waren tegen de statische tests van de FIA, terwijl ze in de praktijk wel degelijk iets of wat naar beneden werden gedrukt met een afname van drag en een toename van topsnelheid tot gevolg.

Het is het spel dat de FIA en de teams met elkaar spelen. De FIA immers stelt reglementen op en de naleving ervan controleren ze met zogeheten 'load tests'. De teams proberen manieren te vinden om wél aan die tests te voldoen, maar de vleugels in de praktijk toch te laten flexen. De FIA past daar de reglementen dan weer op aan, waarna de teams weer aan zet zijn om verder te innoveren. Een gevalletje 'catch me if you can'. De FIA gaf zich aan het begin van het vorige decennium echter niet gewonnen en de load test werden steeds beter en adequater ingezet, tot het moment dat men Red Bull had 'ingehaald'. Pas in het jaar waarin de dominantie van Red Bull ten einde kwam, in 2014, liep het team daadwerkelijk tegen de lamp. In de kwalificatie voor de Grand Prix van Abu Dhabi werden de voorvleugels van de Red Bull RB10 illegaal verklaard, met diskwalificatie van Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo tot gevolg. De twee coureurs zouden de laatste race van het jaar, tevens de laatste race van Vettel in Brits-Oostenrijkse dienst, vanuit de pits starten.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"