Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Hoe Red Bull Hamilton klem kan zetten achter de rug van Verstappen

Als de Grand Prix van Stiermarken vanmiddag van start gaat starten Max Verstappen, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op de medium banden. Sergio Perez daarentegen start op zachte banden, maar dat hoeft voor Red Bull zeker niet nadelig te zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Na de kwalificatie voor de Grand Prix van Stiermarken werd er gesuggereerd dat de keuze om Sergio Perez in Q2 op zachte banden naar buiten te sturen uit nood was geboren. Op de medium banden zou hij het immers niet gebolwerkt krijgen. Of dat waar is of niet, het plan om Perez op softs Q2 in te sturen, leek voor de kwalificatie al klaar te liggen. Perez had namelijk ten opzichte van bijvoorbeeld Max Verstappen één setje softs meer over en één setje medium banden minder.

Want door de keuze voor softs onder de RB16B van Perez heeft Red Bull nu een sterke troefkaart in handen. Startend als de nummer vier kijkt hij recht tegen de achtervleugel van Hamilton aan en dat beeld mag hij tijdens de race niet meer loslaten. Niet tot de eerste (en enige?) serie pitstops. Pirelli gaat voor iedereen uit van een éénstopper. Voor de jongens in de top tien betekent dat een wissel van medium banden (in het geval van Verstappen, Hamilton en Bottas) of zachte banden (Perez) naar de harde band.

Normaal gesproken zal Perez als eerste de pits op moeten zoeken, nadat hij in de eerste stint op papier al een performancevoordeel van die zachte banden heeft gehad. Als hij er niet in slaagt Hamilton op de baan in te halen, dan lonkt de undercut. Mercedes opteerde niet voor niets voor de medium banden in Q2 en zal wat langer door willen rijden, maar Perez kan hen zo voor de keuze stellen: direct meeklappen om te verdedigen, met het risico dat men een onwenselijk lange stint op de harde banden af moet werken, of vasthouden aan het eigen plan, waarbij men onderweg waarschijnlijk op de baan Perez in moet halen.

Een week geleden koos Mercedes er heel bewust voor om dat laatste niet te doen, waarbij het steevast roept dat Red Bull inhalen sowieso moeilijk is vanwege 'een snelheidsvoordeel' op de rechte stukken. Er kleven overigens wel twee 'maren' aan dit plan. Perez moet immers nog wel even voorbij Lando Norris (3e op de grid) komen om niet de aansluiting te verliezen en mag Bottas (5e op de grid) niet aan zich voorbij zien komen. Mocht het bovendien gaan regenen en de race een onvoorspelbaar tafereel worden, dan kan bovenstaande sowieso allemaal de prullenbak in.

Slaagt Perez er in voor Hamilton te komen, dan kan hij een mooie buffer vormen tussen Verstappen en Hamilton, als de Nederlander al niet in staat zou zijn op eigen kracht weg te rijden bij zijn achtervolgers. Mocht Hamilton hem bij de start verschalken, dan kan Verstappen natuurlijk ook voor de undercut gaat, net zoals vorige week. Toen wist hij met een pitstop die twee ronden eerder werd uitgevoerd dan die van Hamilton ruim drie seconden goed te maken.

Behoudt Verstappen bij de start gewoon de leiding, dan moet hij op zijn hoede zijn voor een mogelijke undercut van Hamilton, al wordt hij in zijn strategische vrijheid dus beperkt door Perez die eenvoudig toe lijkt te kunnen slaan. Kijk niet vreemd op als na de pitstops Red Bull de race met twee auto's aanvoert. Het is dan echter aan Perez om zijn harde banden tot het einde van de race in goede conditie te houden.

Voorspel en win

Wie wint de GP van Stiermarken 2021?

Speel mee en win een prachtige Max Verstappen-cap!

Speel mee

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Stiermarken 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Stiermarken, direct vanaf de Red Bull Ring.

6 reacties

    x
    Achtergrond Van 'gerechtigheid' voor Red Bull tot een straf voor Verstappen, alles is na vandaag mogelijk