Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Red Bull Hamilton klem kan zetten achter de rug van Verstappen

Als de Grand Prix van Stiermarken vanmiddag van start gaat starten Max Verstappen, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op de medium banden. Sergio Perez daarentegen start op zachte banden, maar dat hoeft voor Red Bull zeker niet nadelig te zijn.

Na de kwalificatie voor de Grand Prix van Stiermarken werd er gesuggereerd dat de keuze om Sergio Perez in Q2 op zachte banden naar buiten te sturen uit nood was geboren. Op de medium banden zou hij het immers niet gebolwerkt krijgen. Of dat waar is of niet, het plan om Perez op softs Q2 in te sturen, leek voor de kwalificatie al klaar te liggen. Perez had namelijk ten opzichte van bijvoorbeeld Max Verstappen één setje softs meer over en één setje medium banden minder. Want door de keuze voor softs onder de RB16B van Perez heeft Red Bull nu een sterke troefkaart in handen. Startend als de nummer vier kijkt hij recht tegen de achtervleugel van Hamilton aan en dat beeld mag hij tijdens de race niet meer loslaten. Niet tot de eerste (en enige?) serie pitstops. Pirelli gaat voor iedereen uit van een éénstopper. Voor de jongens in de top tien betekent dat een wissel van medium banden (in het geval van Verstappen, Hamilton en Bottas) of zachte banden (Perez) naar de harde band. Normaal gesproken zal Perez als eerste de pits op moeten zoeken, nadat hij in de eerste stint op papier al een performancevoordeel van die zachte banden heeft gehad. Als hij er niet in slaagt Hamilton op de baan in te halen, dan lonkt de undercut. Mercedes opteerde niet voor niets voor de medium banden in Q2 en zal wat langer door willen rijden, maar Perez kan hen zo voor de keuze stellen: direct meeklappen om te verdedigen, met het risico dat men een onwenselijk lange stint op de harde banden af moet werken, of vasthouden aan het eigen plan, waarbij men onderweg waarschijnlijk op de baan Perez in moet halen.

Een week geleden koos Mercedes er heel bewust voor om dat laatste niet te doen, waarbij het steevast roept dat Red Bull inhalen sowieso moeilijk is vanwege 'een snelheidsvoordeel' op de rechte stukken. Er kleven overigens wel twee 'maren' aan dit plan. Perez moet immers nog wel even voorbij Lando Norris (3e op de grid) komen om niet de aansluiting te verliezen en mag Bottas (5e op de grid) niet aan zich voorbij zien komen. Mocht het bovendien gaan regenen en de race een onvoorspelbaar tafereel worden, dan kan bovenstaande sowieso allemaal de prullenbak in. Slaagt Perez er in voor Hamilton te komen, dan kan hij een mooie buffer vormen tussen Verstappen en Hamilton, als de Nederlander al niet in staat zou zijn op eigen kracht weg te rijden bij zijn achtervolgers. Mocht Hamilton hem bij de start verschalken, dan kan Verstappen natuurlijk ook voor de undercut gaat, net zoals vorige week. Toen wist hij met een pitstop die twee ronden eerder werd uitgevoerd dan die van Hamilton ruim drie seconden goed te maken. Behoudt Verstappen bij de start gewoon de leiding, dan moet hij op zijn hoede zijn voor een mogelijke undercut van Hamilton, al wordt hij in zijn strategische vrijheid dus beperkt door Perez die eenvoudig toe lijkt te kunnen slaan. Kijk niet vreemd op als na de pitstops Red Bull de race met twee auto's aanvoert. Het is dan echter aan Perez om zijn harde banden tot het einde van de race in goede conditie te houden.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden