Red Bull heeft geen uitgebreide wijzigingen doorgevoerd aan de RB20 in aanloop naar de race in Austin, Texas. Het gaat enkel om een kleine verandering aan de rand van de vloer, om de directe luchtstroom naar de achterkant van de auto te verbeteren. Daarnaast wordt ook dit weekend het bodywork gebruikt dat telkens op de auto wordt gezet op circuits waar de efficiëntie van het koelsysteem cruciaal is voor de betrouwbaarheid. Eerder dit jaar werd dat bodywork al gebruikt in Hongarije en Singapore.
De eerste voorzichtige resultaten van die combinatie waren op de vrijdag in de Verenigde Staten al zichtbaar. Met een derde positie in de vrije training en poleposition voor de sprintrace lijkt het er immers al een stuk beter uit te zien voor Max Verstappen en Red Bull. De eerdergenoemde verbeterde luchtstroom moet daarbij voor meer balans in de medium- en hogesnelheidsbochten zorgen en dat leek op de vrijdag al goed uit te pakken.
Aan de andere kant heeft ook McLaren, de grote titelrivaal van Red Bull, flink wat veranderingen geïntroduceerd. Te beginnen bij de voorvleugel, waar het profiel van de flappen radicaal is gewijzigd met het oog op een andere luchtstroom. Die zijn gericht op de brake ducts, die ook zijn vernieuwd. Zelfs de ophangingselementen zijn opnieuw ontworpen, waardoor hetgeen we in Zandvoort al zagen nu nog verder geoptimaliseerd is.
De veranderingen hebben ook gevolgen voor de elementen van de achterwielophanging, waarvoor er een nieuwe versie van de luchtuitlaten van de brake ducts is meegenomen. Bovendien heeft het team een beam wing met één element geïntroduceerd. Het gaat in dit geval niet om een omwenteling wat het niveau van het ontwerp betreft, maar gebeurt wel met de intentie om de topprestaties van de afgelopen races te consolideren.
Dan richten we onze blik tot slot ook nog op Mercedes. Het team uit Brackley heeft de nadruk voor dit weekend gelegd op een andere profilering van de elementen van de voorvleugel, maar ook van de afzonderlijke elementen van de ophanging ter hoogte van de kuip van de bovenste wishbone. Ook de nieuwe versie van de inlaten van de sidepods is interessant, wegens de naar achteren geduwde onderlip, bedoeld om de luchtstroom beter te beheren.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!