Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Hoe Red Bull Verstappen een winnende auto wil geven in Monaco

De eerste twee vrije trainingen in Monaco zorgden voor frustraties bij Max Verstappen. De Nederlander was totaal niet tevreden met zijn auto en dus zullen de engineers bij Red Bull 's avonds en 's nachts hard hebben doorgewerkt. Paolo Filisetti, technisch analist van RacingNews365m is aanwezig in Monaco en beschrijft waar het team van Verstappen naar op zoek gaat.

Verstappen FP2 Monaco
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De eerste twee vrije trainingen in Monaco zijn achter de rug en één ding is duidelijk. Ferrari is, zeker nu er weinig grip ligt, de meest competitieve wagen op het krappe circuit in het prinsdom. Met name de balans van de auto was indrukwekkend in de eerste en tweede vrije training, vooral bij Charles Leclerc. Aan de andere kant leken Max Verstappen en Perez in beide sessies voortdurend te worstelen en naar grip te zoeken, wat de engineers van het team uit Milton Keynes tot nu toe niet hebben gevonden.

De RB20 werd vooral in de eerste vrije training een flink aangepast qua setup om zo tegen Ferrari te kunnen strijden. Op de auto van Verstappen werd zelfs de hoogte van de voorwielophanging aangepast, zodat hij preciezer de bochten in kon sturen. Het team bereikte dat door minder stijve stangen te gebruiken en zo meer druk op de voorbanden te leggen. Hierdoor leek het glijden te verminderen, waar Verstappen tijdens de eerste training over klaagde.

Interessant is het feit dat Perez hetzelfde probleem had, alleen zat bij hem het pijnpunt in de achterkant van de auto. De setup van de Mexicaan werd ook aangepast met als doel een acceptabele balans te vinden, maar zonder succes. In de tweede vrije training kwam het stuiteren van de auto terug, wat ook de teleurstelling van Verstappen op de radio veroorzaakte.

De RB20 lijkt buitengewoon gevoelig voor de hobbels van het asfaltoppervlak van Monaco en vertoonde duidelijk instabiliteit. Het is echter interessant om te benadrukken dat deze auto tijdens de vorige GP's altijd complex reageerde op circuits die gekenmerkt worden door een laag gripniveau. In bijna alle gevallen liet het team vervolgens zien aanzienlijke verbeteringen te vinden, zowel dankzij goede aanpassingen aan de setup als door de steeds hoger wordende gripniveaus. Voor de kwalificatie zal het team in de derde vrije training een soort compromis testen dat noodzakelijk is om de setup te veranderen en zo alsnog mee te dingen om de overwinning.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Monaco 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training