Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Hoe Red Bull zonder tokens een innovatieve ophanging introduceerde

Red Bull veranderde dit jaar haar achterwielophanging drastisch, maar door een slimmigheid hoefde het team daar geen tokens voor in te zetten, zodat die konden worden besteed aan andere gebieden van de wagen.

Red Bull is het seizoen eindelijk op ongeveer gelijke hoogte met Mercedes begonnen. Velen claimen dat de opmars van Red Bull vooral voortkomt uit het feit dat Mercedes dit jaar gehinderd wordt door de nieuwe aerodynamicaregels, waardoor de teams met een lage rake harder worden geraakt. Toch zijn er ook zeker andere gebieden waarop Red Bull winst boekt.

Bijvoorbeeld met de achterwielophanging. Gedurende de winter mochten alle Formule 1-teams nauwelijks veranderingen doorvoeren aan hun bolides. Elk team kreeg twee tokens om te besteden, waardoor elke renstal op enkele vlakken toch nog wat aan kon passen aan de nieuwe wagen. McLaren gebruikte die tokens bijvoorbeeld om de nieuwe Mercedes-motor in te passen, terwijl AlphaTauri een compleet nieuwe neus introduceerde.

Red Bull en Mercedes bleven verrassend stil over het gebruik van hun tokens, maar op het eerste gezicht leek het erop dat Red Bull deze had ingezet om de achterwielophanging aan te passen. Deze was namelijk drastisch veranderd ten opzichte van vorig jaar. De ophanging is namelijk verder naar achteren gehaald, omdat de nauwe Honda-motor ervoor zorgde dat er meer ruimte was.

De zichtbare onderdelen van de ophanging mogen volgens de regels echter wel aangepast worden. Veranderingen aan de binnenkant, waaronder de bevestigingspunten van de ophanging, zouden wel een of meerdere tokens kosten. Red Bull koos er daarom slim voor om de ophanging drastisch te veranderen, maar wat onderdelen van de ophanging van positie te wisselen en daardoor wel dezelfde bevestigingspunten te behouden.

Door de achterwielophanging nog verder naar achteren te halen, heeft Red Bull ruimte gecreëerd om de luchtstromen aan de achterkant van de RB16B met behulp van de aerodynamica beter weg te leiden. Iets dat zeker in combinatie met de nieuwe technische regels zeer van pas komt. En dat zonder tokens te besteden.

Krijgen we weer een waanzinnig gevecht tussen Lewis en Max, ditmaal op Imola? Dit en nog veel meer in de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host DJ Mental Theo.

4 reacties

    x