Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Red Bull zonder tokens een innovatieve ophanging introduceerde

Red Bull veranderde dit jaar haar achterwielophanging drastisch, maar door een slimmigheid hoefde het team daar geen tokens voor in te zetten, zodat die konden worden besteed aan andere gebieden van de wagen.

Red Bull is het seizoen eindelijk op ongeveer gelijke hoogte met Mercedes begonnen. Velen claimen dat de opmars van Red Bull vooral voortkomt uit het feit dat Mercedes dit jaar gehinderd wordt door de nieuwe aerodynamicaregels, waardoor de teams met een lage rake harder worden geraakt. Toch zijn er ook zeker andere gebieden waarop Red Bull winst boekt. Bijvoorbeeld met de achterwielophanging. Gedurende de winter mochten alle Formule 1-teams nauwelijks veranderingen doorvoeren aan hun bolides. Elk team kreeg twee tokens om te besteden, waardoor elke renstal op enkele vlakken toch nog wat aan kon passen aan de nieuwe wagen. McLaren gebruikte die tokens bijvoorbeeld om de nieuwe Mercedes-motor in te passen, terwijl AlphaTauri een compleet nieuwe neus introduceerde. Red Bull en Mercedes bleven verrassend stil over het gebruik van hun tokens, maar op het eerste gezicht leek het erop dat Red Bull deze had ingezet om de achterwielophanging aan te passen. Deze was namelijk drastisch veranderd ten opzichte van vorig jaar. De ophanging is namelijk verder naar achteren gehaald, omdat de nauwe Honda-motor ervoor zorgde dat er meer ruimte was. De zichtbare onderdelen van de ophanging mogen volgens de regels echter wel aangepast worden. Veranderingen aan de binnenkant, waaronder de bevestigingspunten van de ophanging, zouden wel een of meerdere tokens kosten. Red Bull koos er daarom slim voor om de ophanging drastisch te veranderen, maar wat onderdelen van de ophanging van positie te wisselen en daardoor wel dezelfde bevestigingspunten te behouden. Door de achterwielophanging nog verder naar achteren te halen, heeft Red Bull ruimte gecreëerd om de luchtstromen aan de achterkant van de RB16B met behulp van de aerodynamica beter weg te leiden. Iets dat zeker in combinatie met de nieuwe technische regels zeer van pas komt. En dat zonder tokens te besteden.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden