Red Bull heeft de nodige mensen zien vertrekken in het afgelopen anderhalf jaar. Vooral in het team in de pitlane zijn een paar vaste krachten verdwenen. Sportief directeur Jonathan Wheatley, die de leiding had over onder andere de pitstops, ging naar Stake F1 om daar de teambaas te worden. Calum Nicholas, die al ruim een decennium bij Red Bull werkte, is niet meer in de pitstraat te winnen. Bovendien moesten de tweelingbroers Matt en Jon Caller, die normaal gesproken de hoofd engineers van de twee Red Bull-auto's zijn, de Grand Prix van Japan missen vanwege een familieaangelegenheid.
Eerder schreef RacingNews365 al over hoe Ferrari dit jaar met kop en schouders boven iedereen uitsteekt als het op pitstops aankomt. Dat is juist het vlak waar Red Bull vroeger altijd ijzersterk in was. DHL houdt ieder jaar een apart kampioenschap bij voor de snelste pitstops, waarbij na elke race punten worden uitgedeeld. Red Bull heeft dat kampioenschap zeven jaar op rij gewonnen, maar na de eerste vijf races van dit jaar staat het team ver achter op de concurrentie.
Op het moment van schrijven gaat Ferrari aan de leiding van het kampioenschap met 182 punten. Daarachter zitten Mercedes, McLaren, Racing Bulls en Stake F1, en pas op de zesde plaats treffen we Red Bull aan, met in totaal 35 punten. Ook bij de gemiddelde pitstoptijd doet Red Bull het beduidend minder goed dan de rest: ook daar staat Red Bull op de zesde plaats, met een gemiddelde pitstop die een halve seconde langzamer is dan die van Ferrari.
Anderen bekeken ook:
De individuele GP's
Maar hoe staat het er in de vijf races zelf voor? In elke individuele Grand Prix heeft Red Bull duidelijk tijd laten liggen tijdens de pitstops. Dat begon al meteen in de eerste race van het jaar. In Australië zette Ferrari de snelste pitstop neer, met een tijd van 2.32. De andere Ferrari stond die race op de tweede plaats. Red Bull moest zich tevreden stellen met de zevende en achtste plaats, met tijden van 2.56 en 2.58. Hoewel dat in absolute getallen dus maar een verschil is van 0.24 seconden, is het vooral tekenend dat er nog zoveel anderen tussen de snelste stop van Red Bull en de snelste van de hele race zitten.
De Grand Prix van China was de beste prestatie van Red Bull wat betreft de pitstops. Ferrari spande opnieuw de kroon met een tijd van 2.05, maar Red Bull stond dit keer op de derde plaats met 2.15. Alleen de Racing Bulls van Yuki Tsunoda zat er nog tussen. De andere Red Bull zat ook weer in de top tien. Bij de volgende race, in Japan, was het echter beduidend minder. De Caller-tweeling ontbrak die race en teambaas Christian Horner gaf zelf ook toe dat als zij er wel waren geweest, de stop waarschijnlijk beter was gegaan. De snelste stop van Red Bull die race was slechts 2.90, terwijl Ferrari opnieuw de snelste was met 2.18. De tijd van Red Bull was zo langzaam dat het team niet eens in de top tien stond. De andere stop was zelfs nog slechter: 3.3 seconden.
In Bahrein had Red Bull te maken met een probleem in de elektronica in de pitlane, waardoor de eerste ronde pitstops boven de 4 seconden zat. Desondanks was een tweede pitstop van Tsunoda nog goed voor een plek in de top tien, al was het wel op het randje: de stop van 2.44 was goed voor P9, en vier tienden langzamer dan Ferrari.
De meest recente race, die in Saoedi-Arabië, geeft in dit geval geen representatief beeld. Tsunoda crashte in de openingsronde en maakte geen enkele pitstop, en Max Verstappen maakte slechts één stop die vertraagd werd door een tijdstraf van vijf seconden. Denk die vijf seconden weg en dan blijft er een stop van meer dan drie seconden over, maar pitstops met een tijdstraf zijn eigenlijk per definitie langzamer.
Bekijk hieronder een overzicht van de beste pitstops van Red Bull per race in vergelijking met de snelste pitstop in elke Grand Prix.
Beste pitstops Red Bull Racing in 2025
Race | Beste pitstop Red Bull | Beste pitstop algemeen |
---|---|---|
Australië | 2.56 | 2.32 |
China | 2.15 | 2.05 |
Japan | 2.90 | 2.18 |
Bahrein | 2.44 | 2.05 |
Saoedi-Arabië | 8.31 | 2.00 |
Bij een overwinning van Ajax op Sparta, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzetMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!