Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Robert Kubica naast de Formule 1-wereldtitel greep

In 2008 kende Robert Kubica zijn absolute doorbraak in de Formule 1. In zijn ijzersterke eerste helft van het seizoen streed hij mee om de titel, maar uiteindelijk mocht het niet zo zijn.

In 2008 kwam de talentvolle 23-jarige Robert Kubica uit voor BMW Sauber. In de eerste seizoenshelft reed de Pool zeer constant, terwijl de concurrentie om hem heen hier en daar fouten maakte. Halverwege het seizoen stond de Pool dan ook in kansrijke positie voor de wereldtitel. Na negen van de negentien races stond hij slechts op twee punten afstand van de kop van het kampioenschap. Dat had hij te danken aan een prachtige overwinning in Canada, een jaar nadat hij daar zo hard was gecrasht, maar ook aan drie andere podiumplekken en twee vierde plaatsen. In gesprek met GP Racing blikt hij terug op dat jaar en baalt hij dat hij destijds geen serieuze gooi heeft kunnen doen naar de wereldtitel. "Ferrari en McLaren waren op sommige circuits sterker dan op andere circuits, maar ze kenden veel technische problemen en maakten veel fouten." Toch kon Kubica geen vervolg geven aan zijn sterke eerste seizoenshelft. Zijn team, BMW Sauber, besloot de focus al vroeg te verleggen naar de ontwikkeling van de bolide voor 2009, toen het KERS-systeem zou worden ingevoerd. De concurrentie introduceerde echter nog wel enkele updates, waardoor Kubica ze langzaam uit het oog verloor en uiteindelijk op 23 punten achterstand op de latere kampioen Lewis Hamilton eindigde. "Je moet van die kansen gebruik maken, omdat je nooit weet of je nog een tweede kans gaat krijgen. Ik ben tien jaar later nog engineers tegen gekomen, die het allemaal met mij eens waren dat het een fout was om de focus te verleggen naar 2009." "Het doet me nog steeds pijn, maar tegelijkertijd mag ik mezelf ook gelukkig prijzen dat ik mezelf in die situatie bevond, want er zijn veel getalenteerde coureurs die nooit de kans hebben gehad", aldus Kubica. En die 2009-bolide van BMW? Die flopte, nadat het KERS-systeem dat het team had ontwikkeld niet goed bleek te zijn. Na een teleurstellend seizoen, waarin BMW Sauber als zesde finishte, gooide BWM eind 2009 de handdoek in de ring en verliet het de sport.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi