Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Russell ontsnapte aan een zekere straf en diskwalificatie in Hongarije

George Russell was een stoute jongen toen hij bij de herstart in Hongarije iedereen inhaalde, terwijl dat niet mocht. Door snel handelen van zijn team ontsnapte hij echter aan een straf. Aan het einde van de race ontsnapte hij wederom.

Het was een bijzonder gezicht toen Lewis Hamilton zijn eentje op de startgrid stond in Hongarije toen de race na de rode vlag weer op gang werd gebracht. Achter hem dook iedereen de pitstraat in, waarna George Russell als eerste weer naar buiten kwam gereden. Bijzonder want hij lag een stuk verder naar achteren toen hij de pitstraat inreed. De pitbox van de Brit, uitkomend voor Williams, was de achterste in de pitstraat. Toen hij daar tot stilstand kwam, ontstond er aan het einde van de pitstraat al een file aan coureurs die wachtten op het groene licht, terwijl Hamilton als enige coureur op de grid wachtte op vijf rode en vervolgens vijf gedoofde lichten. Russell was stout en besloot in plaats van zich al half ritsend in die wachtrij te voegen, om alles en iedereen voorbij te rijden. Op het moment dat hij dat deed sprong het licht bovendien op groen, waardoor hij nauwelijks van zijn gas af moest en zodoende als eerste de pitstraat uit kon rijden. Maar dat was niet netjes van hem, zo had ook meteen zijn team Williams door. "Ik zag een kans en ging ervoor", lacht Russell na afloop. Hij werd teruggefloten door zijn team, die hem tijdens die eerste ronde na de herstart een aantal plaatsen terug liet geven aan zijn concurrenten, waardoor hij uiteindelijk weer op de juiste plek terecht kwam.

Na afloop van de race werd wedstrijdleider Michael Masi naar het voorval gevraagd. Hij bevestigt dat Russell waarschijnlijk aan een straf is ontkomen. De FIA zou namelijk niet op dezelfde manier hebben ingegrepen en Russell plekken terug laten geven, maar had de kwestie meteen doorgestuurd naar de stewards. Die hadden in dat geval waarschijnlijk een straf uitgedeeld. "Het team benaderde ons meteen en vertelde ons dat ze een fout hadden gemaakt en zich terug zouden laten zakken tot achter Fernando Alonso", vertelt de Australiër tegen onder meer RacingNews365 . "Ik zou Russell niet hebben verteld om posities terug te geven, maar zou dit meteen door hebben verwezen naar de stewards." De wedstrijdleider snapt bovendien dat het een beetje een rare zaak was, zo met een volle pitstraat en een rood stoplicht. "Dat kwam ook door het feit dat de pitbox van Williams helemaal achteraan de pitstraat is. In principe hadden de coureurs zich op moeten lijnen in de volgorde waarin ze het einde van de pitstraat bereikten", aldus Masi. Aan het einde van de race moest Russell vervolgens zijn wagen van zijn team meteen parkeren zodra hij over de finishlijn kwam. Daardoor kon hij brandstof besparen, want zijn team had gerekend op een ronde achterstand en had daarom maar voor 69 ronden in plaats van 70 ronden aan brandstof getankt. Blijkbaar is de Mercedes-motor minder zuinig, waardoor het team zich genoodzaakt zag om dat te doen. Toen ze niet op een ronde waren gezet moesten ze dus actie ondernemen. Zowel Russell als Nicholas Latifi parkeerdere de Williams-bolide, waarna de FIA controleerde of er nog genoeg brandstof in de wagen zat. En jawel, dat was het geval. Het waren goede calls van Williams, want Russell eindigde zonder straf in de punten op plaats acht. Het waren zijn eerste punten voor het team na tweeënhalf jaar.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"