Silly Season 2024 is al begonnen vóór de eerste race, de Grand Prix van Bahrein, is verreden. Charles Leclerc en Lando Norris verlengden hun contract bij respectievelijk Ferrari en McLaren en er gaan al genoeg geruchten rond over andere coureurs. Carlos Sainz is nu misschien wel de hoofdrolspeler. De Spanjaard beschikt over een aflopend contract bij Ferrari en zal toch met argusogen de verlenging van Leclerc gevolgd hebben.
Het brengt Sainz namelijk in een lastig parket. De afgelopen weken kwam naar buiten dat Sainz en Ferrari met elkaar in gesprek waren over een contractverlenging, maar tot nu toe draaide dat op niets uit. Sainz zou op een langdurig contract azen, terwijl Ferrari hem liever nog even in de wachtkamer laat zitten. Dat Leclerc nu meerdere jaren vastligt, is wellicht een extra tikje in dat proces.
Sainz zal toch niet het gevoel hebben dat hij de kopman van Ferrari is óf gaat worden. De Scuderia kiest aan het begin van het seizoen weliswaar geen kant qua eerste- en tweede coureur, maar achter de schermen lijkt Leclerc duidelijk het pareltje van het team te zijn. Wil je als Sainz naast hem fungeren of ga je voor je kans bij een ander team? We nemen zijn situatie onder de loep.
Anderen bekeken ook:
Audi?
Voor Sainz lijkt een nieuwe deal met Ferrari op dit moment het aantrekkelijkst te zijn. Het Italiaanse team doet normaal gesproken mee aan de top en er zijn niet echt plekjes vrij bij andere topteams. Red Bull is geen optie vanwege het verleden met Max Verstappen en de coureurs van McLaren en Mercedes liggen al langdurig vast. Red Bull-adviseur Helmut Marko stelde recentelijk nog dat Verstappen en Sainz uit elkaar gehaald werden bij Toro Rosso. De reden? Een 'toxische' relatie.
Toch zijn er ook andere teams die Sainz in de gaten houden. In 2026 gaan de reglementen op de schop en doen verschillende merken (opnieuw) hun intrede in de Formule 1. Audi is een van die merken en naar het schijnt willen zij maar al te graag Sainz aan het fabrieksteam toevoegen. Extra fijn voor Audi: Carlos Sainz sr. won namens het team de Dakar Rally en deed een goed woordje voor het Duitse merk. De vader van Sainz jr. zei het volgende.
"Audi is altijd een zekerheidje. Ik weet namelijk hoe serieus ze elk project nemen. En ik weet ook goed wat de beroemde Duitse mentaliteit in de praktijk betekent, zowel de goede kanten als bepaalde minder goede kanten. Maar we móéten gewoon heel veel respect hebben voor de Volkswagen Groep met Audi als onderdeel daarvan. En natuurlijk is het logisch dat we bij Carlos thuis praten over wat Audi klaar kan spelen, te meer omdat ik lid ben van die Audi-familie."
Wat gaat Sainz doen?
Die woorden kan Audi in haar zak steken. Het is nu aan Sainz om te bepalen wat voor hem het beste is. Ga je een onzekere uitdaging aan bij een nieuw fabrieksteam of blijf je bij Ferrari terwijl zij potentieel de voorkeur aan Leclerc geven? Het is een lastig dilemma.
Wellicht loont het om de prestaties en omgang nog een paar maandjes af te wachten. Sainz zit wel in een positie waarin hij rustig kan kijken hoe de relatie met Ferrari verder gaat. Het is nooit fijn om te moeten gokken op een contract of een stoeltje, maar mocht Ferrari echt de kant van Leclerc op bewegen, kan Sainz daar altijd nog zijn conclusies aan verbinden. Hij ligt goed genoeg in de markt om andere opties te overwegen.
Het is nog even gissen wat de uitkomst gaat worden, maar Sainz lijkt tot nu toe toch langer bij Ferrari te blijven. Onder de nieuwe teambaas Fred Vasseur ging het beter en beter en Sainz was in 2023 zeker in staat om Leclerc steevast uit te dagen. Vergeet niet dat de Spanjaard de enige niet Red Bull-coureur was die een Grand Prix wist te winnen. Nu nog het pareltje verslaan als het om de titel gaat.
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!