Niet lang nadat de Formule 1-karavaan in 2021 het circuit Spa-Francorchamps had verlaten, begon het circuit een grote verbouwing in gang te zetten. Het circuit werd op meerdere punten aangepast, zonder dat de lay-out er echt onder te lijden had. Max Verstappen zal er naar alle waarschijnlijkheid zeer tevreden mee zijn.
Tom Coronel neemt je in de video hieronder mee over het vernieuwde circuit, maar legde aan RacingNews365 tevens uit welke gevaren er in het nieuwe circuit schuilen: de grindbakken.
"Als je nu in de grindbak terechtkomt, sta je gewoon helemaal klemvast. Je kan er niet eens doorheen rijden, zo grof zijn de stenen en zo diep zak je er ook in weg", aldus Coronel over bijvoorbeeld La Source Hairpin. Daar lag eerst een enorme uitloopstrook van asfalt, maar nu dus niet meer. "Als je daar nu aan de buitenkant zit en iemand anders laat hem staan, ben je gewoon klaar."
Max Verstappen toonde zich dit seizoen al herhaaldelijk voorstander van het aanleggen van grindbakken in plaats van geasfalteerde uitloopstroken. Dit zou de discussie over track limits overbodig maken, want een natuurlijke scheidslijn als een grindbak maakt dat je als vanzelf gestraft wordt als je te wijd gaat.
De belangrijkste verandering is echter misschien wel die aan Eau Rouge/Raidillon, daar waar de muren verder naar achteren zijn gezet, om te voorkomen dat bij een zware crash auto's terug op de ideale lijn stuiteren. "En er staat nu een mega tribune. Die is zo vet groot, dat is echt heel, heel erg gaaf", aldus Coronel.
De autocoureur gaat verder door te vertellen dat er ook nieuwe grindbakken zijn aangelegd in Les Combes, de snelle dubbele linker van Pouhon, maar bijvoorbeeld ook bij het uitkomen van Stavelot, zoals ook allemaal te zien valt in de video hieronder.
Ook interessant:
Een uitgerust Ferrari is gevaarlijk voor Verstappen en Red Bull
Het Formule 1-seizoen 2022 gaat verder met de GP van België. Max Verstappen en Red Bull zijn de gejaagden, Ferrari (en Mercedes?) de jagers. Wat mogen we nog verwachten van deze teams?