In het eerste deel van deze interviewserie spraken we met Giancarlo Minardi , eigenaar van het voormalige Minardi-team, waarvoor Fernando Alonso in 2001 zijn F1-debuut maakte. In 2001 reed Fernando Alonso zijn eerste Formule 1-seizoen, in de achterhoede bij Minardi. Hij nam het onder meer op tegen landgenoot Pedro De La Rosa, die dat jaar actief was voor Jaguar. De La Rosa (52) is tot op de dag van vandaag een zeer bekend en geliefd gezicht in de Formule 1-paddock. Hij begon zijn actieve F1-carrière in 1999 bij Arrows, na een jaar als testcoureur bij Jordan in 1998. Het was het begin van een lange carrière in de sport. Via Jaguar (2001-2002) kwam hij als test- en reservecoureur terecht bij McLaren (2003-2009). In die periode was hij één jaar (2007) de teamgenoot van Alonso en reed hij in totaal negen races voor het topteam. In Hongarije (2006) stond hij als vervanger van de naar NASCAR vertrokken Juan Pablo Montoya voor het eerst en laatst op het F1-podium. Na periodes bij (BMW) Sauber (2010-2011) en F1-dwerg HRT (2012) was hij nog twee jaar testcoureur voor Ferrari. Ook daar kwam hij Alonso weer tegen. De La Rosa staat dan ook bekend als een van de coureurs met de meeste F1-testkilometers ooit achter zijn naam. Tegelijkertijd kwam hij in 15 jaar tijd tot een respectabel aantal van 104 Grands Prix-starts.
Alonso is speciaal
Vandaag de dag is De La Rosa ambassadeur bij Aston Martin, het team waarvoor Alonso sinds dit jaar racet en waarbij Fernando zijn honderdste podium ooit scoorde. In Saoedi-Arabië interviewde RacingNews365 De La Rosa over de prestaties van zijn 41-jarige landgenoot. Al snel nadat hij Fernando tegen kwam op het F1-asfalt, begreep De La Rosa dat Alonso een speciale coureur was. "Het moment dat ik door kreeg dat hij bijzonder was, was toen ik voor Jaguar reed. In 2001 had ik een probleem tijdens de kwalificatie voor de GP van Spanje en moest ik achteraan het veld starten." "Hij reed toen voor Minardi en ik kan me nog goed herinneren dat ik die race achter hem reed. Toen ik zag hoe Alonso op het scherpst van de snede reed en hoe de auto zich gedroeg in de bochten, dacht ik 'wow, deze jongen is heel goed'." "Zijn F1-bolide was ook nog eens super langzaam, maar ik kon wel zien dat de coureur achter het stuur iets speciaals deed met zijn materiaal. De manier waarop hij door de bochten ging, was heel bijzonder. Toen haalde ik de coureur in en bleek het Fernando te zijn. Toen realiseerde ik me: deze jongen is speciaal. Hij is écht zo goed als iedereen zegt. Dat realiseerde ik me toen opeens."
Een gemotiveerde strijder
Gevraagd of hij Alonso als racer kan beschrijven, typeert Pedro de tweevoudig kampioen als een echte matador. "Hij is een strijder. Alonso geniet van de druk die hij als coureur ervaart; de druk om te presteren." "Hij houdt van racen en het maakt hem niet uit voor wie of met wat hij racet, Alonso geeft altijd het absolute maximale. Hij is als een rots: zijn motivatie zal nóóit minder worden", aldus de Spanjaard. Lang hoeft De La Rosa ook niet na te denken als we hem vragen naar de beste race van Alonso. "Valencia 2012", zegt hij gedecideerd. "Fernando startte op P11 en won de race door in te halen op plekken waar we nog nooit eerder inhaalacties zagen." "Dat is typisch Fernando. Elke andere coureur zou op een gegeven moment genoegen hebben genomen met een podium, maar Fernando niet. Hij wilde het maximale." Toch staan er na 100 podiums 'slechts' twee wereldtitels achter de naam van Alonso. Hoe kan dat toch? "De laatste tien jaar heeft hij alleen maar in F1-bolides geracet die niet competitief waren." "Dat was de realiteit voor hem, maar zijn motivatie bleef in die periode altijd intact, zelfs in die auto's. Dat is het grote verschil met veel andere coureurs."
Een racer pur sang
Door de jaren heen heeft Alonso meer gedaan dan racen in de Formule 1. Zo werd hij wereldkampioen in de World Endurance Championship (langeafstandsracen, red.), won hij Le Mans en deed hij mee aan de meest befaamde rally ter wereld: Dakar. Het tekent Alonso, meent De La Rosa. Zolang hij kan, zal hij blijven racen, of het nou in F1 of een andere discipline is. "Hij houdt van autoracen. Het maakt hem niet uit of het F1, WEC, Dakar of wat dan ook is", aldus de Aston Martin-ambassadeur, die eindigt met een mooie anekdote. "Elk jaar doe ik samen met Alonso mee aan een kartrace van 24 uur. Dan kijken we eerst altijd naar de reglementen. Wat is de minimale tijd die een coureur in zo'n race moet karten?" "Is het vier uur? Dan laat Alonso alle coureurs in zijn team vier uur rijden en rijdt hij er zelf acht! Dan rijdt hij zelf het maximaal aantal mogelijke minuten. Dat is Fernando", lacht hij. Voorlopig zijn we in ieder geval nog niet van de man uit Oviedo af, weet De La Rosa. "Ik kan het me niet voorstellen dat hij ooit stopt met racen. Zo lang hij competitief is, of hij zich competitief voelt, dan zal hij racen." "Hij is superfit en het lijkt er niet op alsof hij al heeft gepiekt. En als hij niet meer aanwezig is in de Formule 1, dan zal hij ergens anders racen."
Meest gelezen