Max Verstappen begon, zoals algemeen bekend is, in 2015 zijn Formule 1-carrière bij Toro Rosso. De Nederlander liet tijdens de eerste vrije training van de GP van Japan in 2014 voor het eerst zijn kwaliteiten in een F1-bolide zien bij het zusterteam van Red Bull. Dat was het begin van een imposante carrière met 65 GP-overwinningen en 4 wereldtitels, aantallen die zeer waarschijnlijk nog verder op zullen lopen.
Mekies werkte sinds 2003 bij Minardi, dat in 2006 verder ging onder de naam van Toro Rosso. Bij het nieuwe zusterteam van Red Bull kreeg hij de functie van hoofd-engineer, een functie die hij zeven jaar vervulde, om daarna nog verder te gaan als Head of Vehicle Performance. Hij vertrok in 2014 bij het team uit Faenza en ging bij de FIA aan de slag als Directeur Veiligheid. Mekies was een van de sleutelfiguren rondom de invoering van de halo.
En voorafgaand aan de GP van België in 2014 werd Max Verstappen aangekondigd als vervanger van Jean-Eric Vergne bij de Scuderia. Hij maakte in Japan zijn eerste meters in de STR9 en maakte zijn Grand Prix-debuut tijdens het eerste raceweekend van 2015.
De twee liepen elkaar een heel aantal jaar geleden dus net mis. Toen Verstappen arriveerde bij Toro Rosso, was Mekies juist net vertrokken. Nu krijgen de twee alsnog de kans om samen aan de slag te gaan bij Red Bull en de achtervolging in te zetten op de McLarens. Of deze samenwerking zijn vruchten af gaat werpen en enige tijd stand zal houden, zal de komende tijd moeten blijken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!