De Grand Prix van China eindigde in drama voor Ferrari. Charles Leclerc en Lewis Hamilton haalden een aardig resultaat op de baan, maar werden na de race allebei gediskwalificeerd. In het geval van Leclerc kwam het doordat zijn auto te licht was, in het geval van Hamilton doordat de vloerplank onder de auto teveel was weggesleten. Pierre Gasly werd trouwens om exact dezelfde reden als Leclerc gediskwalificeerd. De eenstopper bij zowel Leclerc als Gasly zal daarbij ongetwijfeld een belangrijke rol hebben gespeeld.
Het doet terugdenken aan de Grand Prix van België van vorig jaar, toen George Russell met een gewaagde eenstopper als eerste over de finish kwam, maar na afloop gediskwalificeerd werd omdat zijn auto te licht was. Het is een groot risico en dus iets waar je als team en coureur goed rekening mee moet houden.
Dat was dan ook precies wat Max Verstappen en Red Bull deden. Al vroeg in de race kreeg Verstappen van zijn race-engineer Gianpiero Lambiase de opdracht om na afloop buiten de ideale lijn te gaan. De reden? Al het rubber wat van de banden afslijt, komt naast die lijn terecht. Als je daar overheen rijdt, dan pikken je banden die stukjes rubber op en neem je dat kleine beetje extra gewicht toch weer mee. Het gaat maar om een paar grammetjes per stuk, maar aangezien de auto van Leclerc uiteindelijk één kilo te licht was, kan dat toch het verschil maken.
Ook was te zien hoe Verstappen na afloop van de race opzettelijk over het gras reed op weg naar de pits. Waarschijnlijk was dit ook een slim trucje om toch nog wat extra gewicht mee te nemen en zo iets zwaarder te zijn bij de weging na afloop.
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!