Max Verstappen en Carlos Sainz zijn voorafgaand aan het Formule 1-seizoen van 2016 nog 'gewoon' teamgenoten bij Toro Rosso, terwijl Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat de twee coureurs zijn die op dat moment voor Red Bull Racing rijden. Kvyat ging tijdens de Grand Prix van China echter als een torpedo van start, waardoor teamgenoten Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen elkaar raakten, en een race later kegelde de Rus Vettel eigenhandig uit de race. Red Bull had er uiteindelijk genoeg van, waardoor de carrière van Kvyat bij Red Bull abrupt ten einde kwam.
Dat zorgde er gelijk voor dat Verstappen werd gepromoveerd naar het hoofdteam, waardoor hij zich ineens op kon gaan maken voor de gevechten om het podium en misschien zelfs de overwinningen. "Max heeft bewezen een uitstekend jong talent te zijn. Zijn prestaties bij Toro Rosso zijn tot nu toe indrukwekkend geweest en we zijn blij dat we hem de kans kunnen geven om voor Red Bull Racing te rijden", zo zei teambaas Christian Horner bij de bekendmaking van het nieuws.
En dus mocht Verstappen zich in een kleine week opmaken voor zijn debuut in de Red Bull-bolide. Tijdens de eerste training op het Circuit de Barcelona-Catalunya kon hij al gelijk goed mee met zijn nieuwbakken teamgenoot Ricciardo door zijn auto op slechts een kleine twee tienden achter de Australiër neer te zetten. Tijdens de tweede oefensessie hield hij dat gat ongeveer gelijk. Uiteindelijk werd het een P6 en P8 voor de Nederlander tijdens zijn eerste twee trainingen voor zijn nieuwe team.
Anderen bekeken ook:
Op P4 voor de zondag
Op de zaterdag zat Verstappen ook ineens een stuk dichterbij de toen zo dominante Mercedes. Achter Nico Rosberg, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel moest hij tevreden zijn met de vierde tijd, al was hij wel 97 duizendsten sneller dan zijn Australische teamgenoot. Een uitstekend begin van de zaterdag dus voor Verstappen, en tevens een goede generale repetitie voor de kwalificatie die later zou volgen. Daarin liet de jongeling gelijk zijn klasse zien.
In Q1 en Q2 leek hij zich gelijk als een vis in het water te voelen en zette hij de derde tijd neer achter de twee Mercedes-coureurs. In het laatste deel moest hij zich echter tevreden stellen met een vierde startplek, want Ricciardo wist nog een knap rondje uit de RB12 te stampen. Hij was daarmee vier tienden sneller dan Verstappen, maar de Nederlander zorgde er wel voor dat Red Bull zo de volledige tweede startrij bezette.
Met Hamilton vanaf poleposition en Rosberg, Ricciardo en Verstappen daarachter begon het hele veld op zondag 15 mei 2016 aan een race die voor de eeuwigheid de geschiedenisboeken in zou gaan. Rosberg pakte al snel de leiding af van Hamilton, maar niet veel later stonden de beide Mercedes-coureurs in de grindbak. Hamilton probeerde Rosberg met een ultieme inhaalactie te passeren maar kwam uiteindelijk in het gras terecht. Daardoor spinde hij én tikte hij meteen Rosberg van de baan.
Dat zorgde er ineens voor dat er kansen lagen voor Red Bull en Ferrari, want de overheersende Mercedes-coureurs waren ineens niet meer van de partij. Ricciardo had de leiding in handen gevolgd door Verstappen, Carlos Sainz, Vettel en Kimi Raikkonen. Verstappen plaatste al een hele belangrijke inhaalactie voordat de twee Mercedes-coureurs elkaar van de baan reden. Daar waar Vettel de Nederlander in leek te halen, liet Verstappen zijn auto staan om hem buitenlangs in te halen en zo een cruciale positie op de baan te behouden.
Tekst loopt verder onder de foto.
Ongekende overwinning
Daar waar Ricciardo in ronde 13 zijn eerste pitstop van de race maakte, lag Verstappen als eerste Nederlander ooit aan de leiding van een Grand Prix. Het feit dat hij een tweestopper maakte en zijn teamgenoot drie keer naar binnen kwam werkte al snel in het voordeel van de Nederlander. Uiteindelijk bleek de strategie van de jonge Nederlander de juiste te zijn, al had hij wel de hele tijd last van Kimi Raikkonen achter zich.
Rondenlang probeerde de Fin Verstappen in te halen op het lange rechte stuk op weg naar de eerste bocht, maar telkens wist de Nederlander een goede exit te pakken uit de toen nog bestaande chicane. Verstappen wist het precies zo uit te kienen dat hij telkens genoeg marge had op de aanstormende Ferrari. Tot grote schrik van iedereen liep Ricciardo in de absolute slotfase van de race een lekke band op, zeker met het ook op de lange stint van Verstappen op zijn banden.
Maar Verstappen wist het onmogelijke waar te maken en er ook voor te zorgen dat hij zonder problemen als eerste Nederlander ooit een Formule 1-overwinning op zijn naam kon schrijven. Het zorgde voor een ongekende explosie aan emoties op een dag waarvan niemand had verwacht dat Verstappen dit zou kunnen presteren. Een ongekende zege van de Nederlander die voor altijd in het collectieve geheugen van de Nederlandse Formule 1-fans zal staan en een magische dag in Barcelona die niet snel overtroffen zal worden...
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Emilia-Romagna (Imola) staat alweer race nummer zeven op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen zich revancheren en opnieuw de overwinning naar zich toetrekken of weet de concurrentie opnieuw de strijd aan te gaan met Red Bull? Dit en nog veel en veel meer in deze gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, natuurlijk met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!
Wil je de podcast liever bekijken? Dat kan hier op ons YouTube-kanaal!
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!