Met zijn 25-jarige leeftijd zou je niet zo snel zeggen dat Max Verstappen bezig is aan al zijn negende seizoen in de Formule 1, maar niets is minder waar. De tweevoudig wereldkampioen is een zeer ervaren F1-coureur, die nu mogelijk op weg is naar zijn derde titel. Komt die derde er? En een vierde en vijfde? Dat moet nog blijken, maar de voortekenen voor een aantal jaren aan dominantie zijn er. Verstappen kan nog wel even door, maar 2026 staat omcirkeld als jaar waarin alles weer anders kan worden.
Stabiele reglementen
In 2022 zijn de reglementen in de Formule 1 sterk gewijzigd en de vraag was nog maar of Red Bull net zo sterk was als een jaar eerder. Het antwoord kwam snel: Red Bull is relatief gezien nóg sneller en domineerde in '22, iets dat ze mogelijk ook gaan doen in '23. De regels zijn namelijk 'gestabiliseerd' en blijven de komende seizoenen hetzelfde, waardoor het team van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez niet opeens keihard terug zal vallen. Doorontwikkelen kan makkelijk en dat heeft ook alles te maken met de fundering van Red Bull en haar bolide van 2022 en de jaren daarna.
Beste basis van de bolide
De RB18 van vorig jaar heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen met 17 overwinningen in 22 races. Het concept dat door Adrian Newey en zijn compagnons werd ontworpen werkt en is de basis van de auto's die de komende jaren gebouwd zullen worden door de Oostenrijkse renstal. Statistisch gezien mag geconcludeerd worden dat Red Bull de beste basis heeft: in de kwalificaties was Ferrari misschien soms sneller in 2022, maar in de races en in zijn geheel was de RB18 de beste bolide van het veld. Deze basis hebben ze meegenomen naar 2023 en ook de komende jaren zal het team daar sterk van profiteren Andere teams zien ook hoe sterk Red Bull is met de basis van haar bolide, waardoor een aantal concurrenten besloten hebben om het concept van de regerend constructeurskampioen deels over nemen. Aston Martin is hier het perfecte voorbeeld van: het werkt. Red Bull heeft echter een ander voorbeeld waar Aston en veel anderen nog even geduld voor moeten hebben.
Red Bull ijzersterk als team
Red Bull is als we kijken naar de prominenten binnen het team weinig veranderd in de afgelopen jaren. Christian Horner staat aan het roer als teambaas, Newey ontwerpt (met een groot team) de bolides in samenwerking met kopstukken als technisch directeur Pierre Wache en daarnaast zien we voor het derde jaar op rij Verstappen en Perez als coureurs. De dynamiek binnen het team is fantastisch, de juiste mensen staan op de juiste plaats en Red Bull is op dit moment net een geoliede machine - een term die in het verleden vaak werd gelinkt aan Mercedes in haar dominante jaren. Steeds vaker wordt de vergelijking gemaakt tussen Verstappen-Red Bull en de Michael Schumacher-Ferrari tijden. De Nederlander heeft een team om zich heen kunnen bouwen en profiteert daarvan. Als je je goed voelt binnen een team dat op alle fronten goed werk levert, dan word je er zelf ook beter van. Beter worden, kan dat voor Verstappen nog?
Verstappen in de vorm van zijn leven
Wie de favorieten voor poleposition en de overwinning van de race anno 2023 opnoemt, zal ongetwijfeld Max Verstappen in de top drie plaatsen, al dan niet op de eerste plaats. De Limburger maakt vrijwel geen fouten, is razendsnel, verslaat zijn teamgenoot (bijna altijd) overtuigend en is in de vorm van zijn leven. Daarnaast bewijzen een aantal oudere coureurs op de F1-grid dat Verstappen ook nog wel wat jaren door kan gaan, als hij dat zou willen. Ten minste tot en met 2028 zal hij coureur zijn voor Red Bull en wie weet gaat hij nog langer door. Op papier kan hij tegen die tijd al achtvoudig kampioen zijn, maar dat is wel heel optimistisch. Over een jaar en vooral over drie jaar kan namelijk alles anders zijn...
En dan: 2026?
De komende jaren blijft de Formule 1 nagenoeg hetzelfde, op wat mogelijke wijzigingen in het weekendformat en wat kleinere regels na. De reglementen in zijn geheel blijven grotendeels zoals ze voor het F1-seizoen van 2022 zijn opgesteld, maar aan dit 'tijdperk' bolides komt ook weer een einde. Vanaf 2026 gaat de koningsklasse namelijk weer op de schop, ditmaal onder meer met de reglementen omtrent de krachtbronnen. De Formule 1 stapt over naar duurzamere V6-motoren met meer elektrisch vermogen en dat brengt veel verandering met zich mee. Alle leveranciers komen met nieuwe motoren, waarbij ook nieuwe motorleveranciers toetreden tot de F1, denk aan Red Bull-Ford Powertrains. Door de nieuwe motoren veranderen ook de bolides qua gewicht en qua uitstraling, wat natuurlijk grotere gevolgen heeft voor de werking. Ook is het met de nieuwe motoren nog maar de vraag wie de sterkste heeft. Kan 2026 het jaar zijn waarin Verstappen en Red Bull van de troon worden gestoten? Of zal dit al eerder gebeuren door bijvoorbeeld de straf van de budgetcap die nog altijd van kracht is? De tijd zal het leren.
Meest gelezen