Wereldkampioen als race-engineer van Jacques Villeneuve (1997), wereldkampioen als race-engineer van Lewis Hamilton (2014), races gewonnen als race-engineer van Nico Rosberg (2012) en Rubens Barrichello (2009). Zelfs notoir heethoofd Takuma Sato werd in 2004 met behulp van Clear naar een podiumplek geleid.
Dat Clear verstand van zaken heeft, lijkt helder. Inmiddels 55 jaar oud en sinds 2015 onderdeel van het team van Ferrari, waar hij nog altijd dagelijks betrokken is bij de Formule 1. Momenteel gaat de kale Brit door het leven als Performance Engineer en overziet hij zowel de wagen van Sebastian Vettel als die van Kimi Raikkonen. Maar daar kan volgend jaar ineens verandering in komen. Clear mocht vrijdagmiddag (Braziliaanse tijd) aanschuiven in de persconferentie voor teamleden, wat vroeger in de volksmond de 'teambazenpersconferentie' werd genoemd maar allang niet meer enkel teambazen aan het woord laat. Aldaar kreeg de Brit een vraag over de toekomst, waarop hij zichzelf middels het antwoord in de moeilijkheden bracht. Ferrari lijkt een plan te hebben met de ervaren engineer. Aangezien Charles Leclerc de Scuderia volgend jaar komt versterken, is er een nieuw persoon aan boord dat het team moet leren kennen. Goed, de 21-jarige Monegask maakt al jaren deel uit van het opleidingsprogramma van Ferrari, maar nu mag hij zich als voltijdrijder naast Vettel bewijzen. Tekst gaat verder onder foto
Jock Clear (55), een man met een gigantische reputatie in de Formule 1 "Het is zeker geen geheim dat we het rijdersduo veranderen voor volgend jaar", sprak Clear duidelijke taal in de persconferentie. "We proberen hier zo goed als mogelijk op in te spelen en aangezien ik onderdeel uitmaak van het team, zal ook ik daarin een rol hebben. We gaan mijn eigenschappen gebruiken op het vlak waarvan Ferrari denkt dat ze het beste tot hun recht komen en aangezien ik veel ervaring heb met het begeleiden van jonge talenten, zal ik Charles helpen zijn leven makkelijker te maken." De woorden die Clear gebruikt doen vermoeden dat de Brit de headset oppakt om als race-engineer van Leclerc aan de slag te gaan, om zich volledig te focussen op de Monegask zoals Gianpiero Lambiase dat bij Red Bull Racing op Max Verstappen doet, of Peter Bonnington bij Mercedes op Lewis Hamilton. "Uhm, niets is nog zeker, maar ja, ik ga een sterke invloed hebben op Charles' zijde van de garage", erkende Clear. Met hulp van de zeer ervaren kampioensmaker Clear kan Leclerc wennen aan de omgeving bij Ferrari. "Er is nog niets zeker", zegt Clear nogmaals, "maar ik zal meer invloed op Charles hebben dan dat ik dit jaar op Sebastian en Kimi heb." Conclusie: Ferrari speelt een belangrijke kaart om het Leclerc zo makkelijk mogelijk te maken bij zijn entree in Maranello. Vettel hoort de stem van race-engineer Riccardo Adami overigens al jaren over zijn boardradio. De Italiaan werkte in het verleden samen met onder meer Robert Doornbos en vertoefde lang bij Minardi/Toro Rosso. Adami won als race-engineer nog nooit een kampioenschap.
Meest gelezen