Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1

Hoe vrouwelijke coureurs steeds meer terrein winnen in de autosport

De afgelopen jaren zien we een grote toename van vrouwelijke coureurs op het hoogste niveau in de autosport. In de Formule 1 is er helaas vooralsnog nog verrassend weinig van te merken, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd.

De aankondigingen volgden elkaar de afgelopen week in een rap tempo op. Zo kondigde het Richard Mille-team aan dat het met Beitske Visser, Tatiana Calderon en Sophia Floersch in zal stappen in de World Endurance Championship, het hoogste niveau van het lange-afstandsracen.

Ook in de IndyCar kwam deze week de aankondiging dat er een team bestaande uit louter vrouwen, deel zal nemen aan de eerstvolgende Indy 500. Met Simona de Silverstro, voormalig IndyCar- en Formule E-coureur, achter het stuur en een team bestaande uit vrouwelijke monteurs en engineers, doet Paretta Autosport een gooi het felbegeerde glas melk dat de Indy 500-winnaar mag nuttigen.

Het feit dat de W Series, de eerste raceklasse speciaal in het leven geroepen voor talentvolle vrouwelijke coureurs, vanaf 2021 in het voorprogramma van de Formule 1 uitkomt, spreekt ook boekdelen. Het eerste seizoen van de nieuwe Formule 3-klasse werd in 2019 verreden en was een daverend succes.

Zo was winnares Jamie Chadwick afgelopen seizoen te bewonderen in het Formula Regional European Championship en is zij momenteel ook test- en ontwikkelingscoureur bij Williams. Voor onze eigen Beitske Visser, die dat jaar tweede werd in de W Series, gingen er na afloop van dat seizoen ook nieuwe deuren open.

In gesprek met RacingNews365 vertelt de 25-jarige Visser hoe zij zelf merkt dat de interesse in de autosport bij jonge meisjes steeds groter wordt. "Het enthousiasme wordt zeker steeds groter. Als je kijkt naar de kartwereld toen ik nog actief was, dan was ik eigenlijk altijd het enige meisje in de paddock."

"Afgelopen jaar was ik in Portugal bij een kartwedstrijd en daar liepen veel meer meisjes rond dan ik ooit op een kartbaan heb gezien", glundert ze. "Er zijn steeds meer meisjes die het leuk vinden en het karten uitproberen, dus dat is prachtig om te zien", aldus Visser.

Niet alleen in de karts groeit het aantal talentvolle meisjes, ook steeds meer Formule 1-teams hebben ze vaker op hun radar. Ferrari ondernam samen met de FIA afgelopen seizoen actie en introduceerde het programma genaamd 'FIA Girls on Track - Rising Stars', waarin twintig jonge vrouwelijke talenten streden om een felbegeerd plekje in de opleiding van Ferrari en een gesponsord seizoen in de Italiaanse Formule 4.

Visser nam daar in 2020 ook een kijkje, zo vertelt ze. Op het circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk hielp ze als jurylid bij het beoordelen van de talenten. "Het was heel leuk om te zien hoe gedreven ze waren", herinnert ze zich. "Ze zaten allemaal heel dicht op elkaar, dus het was zeker niet gemakkelijke om een keuze te maken. Het was vooral mooi om te zien dat het niveau gewoon hoog was."

Deze vrijdag werd de Nederlandse Maya Weug als winnares uitgeroepen van het talentenprogramma. Zij mag zich opmaken voor een seizoen in de Formule 4 en voor minimaal één jaar een plek in het Ferrari-juniorenprogramma. In navolging van coureurs als Charles Leclerc en Mick Schumacher gaat zij op jacht naar een plek in het Formule 1-team van Ferrari.

Het is slechts het topje van de ijsberg als het aankomt op de vrouwelijke coureurs die momenteel de raceladder beklimmen. Neem bijvoorbeeld Juju Noda, de talentvolle Japanse coureur die al op 14-jarige leeftijd de overstap maakt naar de Verenigde Staten, maar denk ook aan Sophia Floersch, die het afgelopen jaar in de Formule 3 opnam tegen andere grote talenten. Bovendien gaat Renault binnenkort ook een vrouwelijke coureur aan haar talentenprogramma toevoegen.

Allemaal hebben die vrouwelijke talenten, net zoals vrijwel alle andere jonge coureurs, hetzelfde einddoel: de Formule 1. De laatste vrouwelijke Formule 1-coureur die een officiële Formule 1-sessie afwerkte was Susie Wolff, die in 2014 en 2015 meerdere vrije trainingen afwerkte als testcoureur van Williams. Momenteel zijn Jamie Chadwick en Tatiana Calderon als test- en ontwikkelingscoureur in dienst bij respectievelijk Williams en Alfa Romeo, maar verder is de vrouwelijke spoeling in de koningsklasse van de autosport dun.

Het lijkt echter een kwestie van tijd voordat we een vrouw achter het stuur van een Formule 1-wagen zullen zien kruipen voor een Grand Prix. Enkele grote talenten bestormen momenteel de koningsklasse van de autosport en van veel talenten zullen gaan we nog veel horen.

1 reactie

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Domenicali Hoogste F1-baas doet een oproep aan Ferrari na vertrek Binotto