Terwijl de sessies pas voor 21:00 uur 's avond gepland staan, zijn de organisatoren, waaronder simracer Atze Kerkhof, al de hele dag in touw: "Er moet nogal wat geregeld worden, denk daarbij bijvoorbeeld aan het bij elkaar brengen van de coureurs en het opzetten van livestreams en dergelijken", zo laat Kerkhof weten in gesprek met RacingNews365 . Die grote groep aansprekende coureurs zijn verzameld in een groeps-app, daarbinnen worden de belangrijke zaken besproken voorafgaand aan de races. Daarin krijgen ze bijvoorbeeld ook vlak voordat er geracet gaat worden te horen op welk circuit dat gaat gebeuren. Tot die tijd blijft het strikt geheim welk circuit er gekozen is, en op vrijdag komt daar nog bij dat het tot de avond geheim blijft met welke auto er gereden wordt. Toch krijgen de coureurs eerder op de avond al de kans om wat meters te maken, zij het niet op het circuit van die avond: "We zetten de server open voor de coureurs om van tevoren toch al wat trainingsronden te maken, om in een ritme te komen eigenlijk", aldus Kerkhof. Dat is met name voor de coureurs voor wie simracen nog redelijk nieuw is van waarde: "Daar ligt voor ons ook de grootste uitdaging, om de jongens die niet zo door de wol gewassen zijn als bijvoorbeeld Max Verstappen en Lando Norris, naar een hoger niveau te tillen." Ruim zestig coureurs van over de hele wereld zijn inmiddels aangesloten bij de competitie, waarbij er van avond tot avond de nodige rijderswisselingen plaatsvinden. Al die coureurs opereren vanuit huis, met hun eigen sim-opstelling. In de game, in dit geval iRacing, komt men pas bij elkaar als men zich bij een met een wachtwoord vergrendelde game aansluit.
Wie vervolgens aan kakafonie aan gesprekken verwacht, komt bedrogen uit: "In de game is eigenlijk iedereen heel rustig en gefocust op het racen. Alles wat besproken had moeten worden, is dan al via de app medegedeeld. Natuurlijk worden er weleens wat krachttermen gebezigd, maar dat hoort erbij!" Via enkele trainingsminuten en kwalificaties komt men uit bij de races. Alles sessies worden overigens met standaard-afstellingen verreden, om iedereen exact gelijke kansen te bieden: "Zo maakt de kwaliteiten van een rijder bovendien echt het verschil." Na een en kleine twee uur zit de simavond erop, althans, voor de coureurs. De wedstrijdleiding neemt haar taak echter serieus en bekijkt de volgende dag of er incidenten zijn geweest die nog aandacht verdienen: "In bepaalde gevallen kunnen we (grid)straffen uitdelen, of coureurs zelfs schorsen voor een volgende race." Voor elke race zijn punten te verdienen, iets wat op het moment van schrijven Max Verstappen het beste heeft gedaan. Vandaag (woensdag) wordt er nog geracet, net zoals aanstaande vrijdag, maar daarna? Wat doet Kerkhof aanstaande maandagavond? "Geen idee, veel hangt natuurlijk af van wat het coronavirus wereldwijd gaat doen. Maar het is onze intentie om in ieder geval door te blijven racen. We zullen echter eerst het verloop van het huidige kampioenschap evalueren, om vervolgens naar de toekomst te kijken."
Meest gelezen