Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Hoe Verstappen zich strategisch een weg naar voren kan banen

Max Verstappen zal een flinke inhaalrace moeten rijden wil hij de Formule 1 Grand Prix van België op het podium finishen op zelfs winnen. Veel zal hij op eigen kracht voor elkaar kunnen krijgen, maar op welke manier komt de strategie om te hoek kijken?

Verstappen Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

De eerste optie die Max Verstappen heeft om zich van P14 op de startgrid naar voren te rijden, is door simpelweg harder te gaan dan alles en iedereen. Normaal gesproken zou dat een ontzettend flauwe opmerking zijn, maar met de pace die hij dit weekend heeft laten zien, kan hij ook zonder vernuftig strategisch ingrijpen al ontzettend gevaarlijk zijn.

Het ene sluit het andere niet uit, dus Verstappen zal een strategisch ruggensteuntje van Red Bull graag in zijn voordeel benutten. Wat in het voordeel van Verstappen spreekt, is dat hij er qua resterende banden goed voor staat (zie overzicht onderaan artikel). Twee nieuwe sets medium-, twee nieuwe sets zachte- en één setje verse harde banden staan voor hem klaar. Op geen enkele manier wordt hij daarin beperkt.

Volgens Pirelli kan je met één pitstop al klaar zijn, maar geeft ook een tweestopper op als optie, zeker voor 'de snellere coureurs'. Een start op zachte banden garandeert Verstappen dat hij direct kan aanvallen en het tempo redelijk hoog kan houden, door daarna twee keer te wisselen naar medium banden, waarbij twee keer zacht en één keer medium ook tot de mogelijkheden behoort. Verstappen lijkt de overspeed te hebben om op een dergelijke strategie te kunnen leunen. De pitstraat is bovendien niet al te lang, dus het verlies van tijd is minder dan op sommige andere circuits.

			© Pirelli
	© Pirelli

Medium band biedt flexibiliteit

Een tweestopper kan Verstappen bovendien een reddingsboei toewerpen als hij na de start vast komt te zitten in een DRS-trein, zoals hij zelf aanstipte. Door vroeg te stoppen en zo op vers rubber vrij baan te pakken kan hij tot seconden per ronde goedmaken. Overigens is starten op medium banden ook goed mogelijk. Voordeel daarvan is dat hij nog altijd makkelijk mee moet kunnen komen met de mannen direct om hem heen, ook als die op zacht staan, terwijl de medium banden meer flexibiliteit bieden.

Van daaruit kan je, afhankelijk van hoe de inhaalrace vordert en hoe de banden zich houden, altijd nog kiezen voor één- of een tweestopper. In het geval van een eenstopper ligt een wissel naar harde banden voor de hand, omdat een éénstopper met de twee zachtste compounds een te grote opgave lijkt te zijn als je in de aanval wilt rijden.

Max Verstappen, maar ook Charles Leclerc, zullen normaal gesproken niet aan hun teamgenoten hebben. Red Bull en Ferrari zullen respectievelijk Sergio Perez en Carlos Sainz inzetten om voor de overwinning te gaan. Om hun races te compromitteren om de kopmannen te helpen is een te groot risico.

			© Pirelli
	© Pirelli

Ook interessant:

Ben jij sneller dan een F1-team? Speel de pitstop challenge en win vette prijzen!

Een F1-team wisselt in een slordige twee seconden vier banden. Hoe snel ben jij? En ben je sneller dan jouw vrienden? Check het nu!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP België 2022 RN365 Nieuwsdossier

12 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf