Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Verstappen zich strategisch een weg naar voren kan banen

Max Verstappen zal een flinke inhaalrace moeten rijden wil hij de Formule 1 Grand Prix van België op het podium finishen op zelfs winnen. Veel zal hij op eigen kracht voor elkaar kunnen krijgen, maar op welke manier komt de strategie om te hoek kijken?

De eerste optie die Max Verstappen heeft om zich van P14 op de startgrid naar voren te rijden, is door simpelweg harder te gaan dan alles en iedereen. Normaal gesproken zou dat een ontzettend flauwe opmerking zijn, maar met de pace die hij dit weekend heeft laten zien, kan hij ook zonder vernuftig strategisch ingrijpen al ontzettend gevaarlijk zijn. Het ene sluit het andere niet uit, dus Verstappen zal een strategisch ruggensteuntje van Red Bull graag in zijn voordeel benutten. Wat in het voordeel van Verstappen spreekt, is dat hij er qua resterende banden goed voor staat (zie overzicht onderaan artikel). Twee nieuwe sets medium-, twee nieuwe sets zachte- en één setje verse harde banden staan voor hem klaar. Op geen enkele manier wordt hij daarin beperkt. Volgens Pirelli kan je met één pitstop al klaar zijn, maar geeft ook een tweestopper op als optie, zeker voor 'de snellere coureurs'. Een start op zachte banden garandeert Verstappen dat hij direct kan aanvallen en het tempo redelijk hoog kan houden, door daarna twee keer te wisselen naar medium banden, waarbij twee keer zacht en één keer medium ook tot de mogelijkheden behoort. Verstappen lijkt de overspeed te hebben om op een dergelijke strategie te kunnen leunen. De pitstraat is bovendien niet al te lang, dus het verlies van tijd is minder dan op sommige andere circuits.

Medium band biedt flexibiliteit

Een tweestopper kan Verstappen bovendien een reddingsboei toewerpen als hij na de start vast komt te zitten in een DRS-trein, zoals hij zelf aanstipte. Door vroeg te stoppen en zo op vers rubber vrij baan te pakken kan hij tot seconden per ronde goedmaken. Overigens is starten op medium banden ook goed mogelijk. Voordeel daarvan is dat hij nog altijd makkelijk mee moet kunnen komen met de mannen direct om hem heen, ook als die op zacht staan, terwijl de medium banden meer flexibiliteit bieden. Van daaruit kan je, afhankelijk van hoe de inhaalrace vordert en hoe de banden zich houden, altijd nog kiezen voor één- of een tweestopper. In het geval van een eenstopper ligt een wissel naar harde banden voor de hand, omdat een éénstopper met de twee zachtste compounds een te grote opgave lijkt te zijn als je in de aanval wilt rijden. Max Verstappen, maar ook Charles Leclerc, zullen normaal gesproken niet aan hun teamgenoten hebben. Red Bull en Ferrari zullen respectievelijk Sergio Perez en Carlos Sainz inzetten om voor de overwinning te gaan. Om hun races te compromitteren om de kopmannen te helpen is een te groot risico.

Viaplay
x
Red Bull op de weg terug? Verstappen met goed Red Bull-nieuws richting de VS