Sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan gaat McLaren-Honda met kleine stapjes vooruit. Hoewel het op het gebied van betrouwbaarheid nog steeds drama is, vallen de resultaten niet tegen in vergelijking met het begin van het seizoen. Fernando Alonso pakte in Azerbeidzjan al het eerste punt van dit jaar en Stoffel Vandoorne was er in Oostenrijk en Engeland heel dicht bij met twee keer een elfde plaats. Dat kwam vooral door updates die Honda heeft doorgevoerd de laatste wedstrijden. "Ik ben altijd enthousiast als we een update meebrengen, omdat het wellicht kan leiden tot het scoren van punten of een spectaculair resultaat" , laat Honda-baas Hasegawa weten. "Maar we hebben nog meer van die updates nodig om op het niveau van Mercedes en Ferrari te komen" , voegt hij daar aan toe. De updates tot nu toe zijn Hasegawa in elk geval goed bevallen. "Door de updates zijn we het gat met Mercedes en Ferrari aan het dichten, dus onze ontwikkeling gaat de goede kant op. Maar we weten dat we nog flink aan de bak moeten" , aldus Hasegawa.
Omdat Honda deze winter afstapte van het 'size-zero concept', moest het weer opnieuw beginnen met ontwikkelen. Dat is volgens Hasegawa een van de redenen dat Honda eerst ver achter liep op de concurrentie, maar die concurrentie nu weer begint bij te halen. "We hebben een nieuw motorconcept ontwikkeld voor dit seizoen, vrijwel alles in de motor is nu vergelijkbaar met de andere drie motorfabrikanten. Dit jaar is dus eigenlijk weer 'Jaar 1'. Ons doel is om het concept dat we dit jaar hebben neergezet door te ontwikkelen in 2018 en 2019" , legt Hasegawa uit. "Het kost ongeveer een jaar om een geheel nieuwe motor te ontwikkelen. We zijn in de winter begonnen omdat we het oude concept niet konden doorontwikkelen. Daarnaast zijn we tijdens de wintertest in Barcelona op diverse problemen gestuit, zoals het probleem met de olie tank. Maar dat waren ook veel auto gerelateerde problemen, die niet volledig toe te rekenen zijn aan de motor." Op dit moment is Honda dus vooral bezig met het ontwikkelen van de 2018-motor, zodat de fabrikant er volgend jaar een stuk beter voor staat. "Voor volgend seizoen kunnen we de huidige motor doorontwikkelen, wat een groot voordeel is. We zijn daarom ook nu al begonnen met het ontwerpen van de 2018-motor" , besluit Hasegawa.
Meest gelezen