"In de afgelopen seizoenen hebben we natuurlijk veel problemen gehad. Dit seizoen was het leveren van een betrouwbare motor onze voornaamste prioriteit", aldus technisch directeur Toyoharu Tanabe in gesprek met Autosport. "Wat dat betreft is het een stuk beter geworden dan in de vorige seizoenen."
Door de aangekondigde overstap van Red Bull Racing naar de Japanse motorfabrikant werden er in het afgelopen seizoen de nodige updates versneld doorgevoerd. Hierdoor ontvingen de coureurs van Toro Rosso de nodige gridstraffen, maar volgens teambaas Franz Tost was dit nodig om uit te vinden hoe de update in de praktijk uitpakte. "Je kunt van alles testen, maar je krijgt nooit dezelfde omstandigheden waarmee je de echte specifieke prestaties van de motor kunt achterhalen. Hoe past het in de auto, hoe schakelt het, al dat soort dingen kun je niet testen. Daarom hebben we ook zo aangedrongen op nieuwe specificaties aan het einde van het seizoen. Op zich was het totaal niet nodig om de motor te vervangen in Mexico of Austin maar we wilden het zelf." Tost gaf al eerder aan dat hij er totaal geen moeite mee had dat Toro Rosso als proefkonijn fungeerde voor de hoofdmacht. Volgens hem is dit nodig om de motor verder te kunnen ontwikkelen. "Als Honda iets had ontwikkeld, dan wilden wij weten hoe goed deze ontwikkeling was. We wilden echt zien wat het ons bracht op het prestatievlak, niet alleen hoe de motor zich hield, maar ook echt kijken naar de details." In 2019 staat Honda voor een grote uitdaging, dan leveren zij zowel de motoren aan Red Bull Racing als aan Toro Rosso.
Meest gelezen