vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Honda: "Betrouwbaarheid is sterk verbeterd"

In het verleden werd er vaak nogal schamper gesproken over de prestaties van de Japanse motorfabrikant, maar in het afgelopen seizoen heeft Honda zich sterk ontwikkeld waardoor het vooral op het gebied van betrouwbaarheid een flinke stap heeft gezet.

"In de afgelopen seizoenen hebben we natuurlijk veel problemen gehad. Dit seizoen was het leveren van een betrouwbare motor onze voornaamste prioriteit", aldus technisch directeur Toyoharu Tanabe in gesprek met Autosport. "Wat dat betreft is het een stuk beter geworden dan in de vorige seizoenen."

Door de aangekondigde overstap van Red Bull Racing naar de Japanse motorfabrikant werden er in het afgelopen seizoen de nodige updates versneld doorgevoerd. Hierdoor ontvingen de coureurs van Toro Rosso de nodige gridstraffen, maar volgens teambaas Franz Tost was dit nodig om uit te vinden hoe de update in de praktijk uitpakte.

"Je kunt van alles testen, maar je krijgt nooit dezelfde omstandigheden waarmee je de echte specifieke prestaties van de motor kunt achterhalen. Hoe past het in de auto, hoe schakelt het, al dat soort dingen kun je niet testen. Daarom hebben we ook zo aangedrongen op nieuwe specificaties aan het einde van het seizoen. Op zich was het totaal niet nodig om de motor te vervangen in Mexico of Austin maar we wilden het zelf."

Tost gaf al eerder aan dat hij er totaal geen moeite mee had dat Toro Rosso als proefkonijn fungeerde voor de hoofdmacht. Volgens hem is dit nodig om de motor verder te kunnen ontwikkelen. "Als Honda iets had ontwikkeld, dan wilden wij weten hoe goed deze ontwikkeling was. We wilden echt zien wat het ons bracht op het prestatievlak, niet alleen hoe de motor zich hield, maar ook echt kijken naar de details."

In 2019 staat Honda voor een grote uitdaging, dan leveren zij zowel de motoren aan Red Bull Racing als aan Toro Rosso.