Na 2021 zullen we Honda niet meer kunnen aanschouwen in de Formule 1. Voor een fijn staaltje Japanse motortechniek kunnen we in de jaren daarna echter nog steeds terecht in de IndyCar-klasse. Op zaterdag committeerden Honda en Chevrolet zich namelijk officieel voor een langere periode als motorleveranciers aan de Amerikaanse raceklasse. Vanaf 2023 zullen de twee motorfabrikanten 2.4-liter hybride motoren met ongeveer 900pk gaan leveren aan de verschillende IndyCar-teams. Oorspronkelijk stond dit al vanaf 2022 gepland, maar vanwege de gevolgen van het coronavirus is dit plan een jaar naar achter geschoven. In de Formule 1 worden er al sinds 2014 hybride motoren gebruikt. Honda is al sinds 1994 onafgebroken aanwezig in de Amerikaanse raceklasse. De beslissing over het wel of niet doorgaan in de IndyCar ligt overigens niet in Tokio, maar bij Honda Performance Development, de Amerikaanse dochteronderneming van Honda. Ted Klaus, de CEO van Honda Performance Development, is zeer blij met de nieuwe weg die de IndyCar samen met Honda en Chevrolet in gaat slaan. "Honda verwelkomt deze stap, een stap die weerspiegelt hoeveel moeite Honda stopt in het ontwikkelen van geëlektrificeerde producten die voldoen aan de toekomstige uitdagingen van de industrie en de wensen van de fans." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen