Enkele maanden geleden werd duidelijk dat Honda de sport aan het einde van 2021 zal verlaten. De Japanners houden het voor gezien in de Formule 1, maar willen wel op de toppen van hun kunnen presteren in hun laatste jaar in de koningsklasse van de autosport. Red Bull en AlphaTauri zullen daarom volgend jaar een sterk verbeterde motor krijgen van Honda, zo beloofde de motorleverancier toen het aankondigde na het volgende seizoen te gaan vertrekken. RacingNews365 vroeg Toyoharu Tanabe, de technisch directeur van de Formule 1-tak van Honda, naar de nieuwe motor voor 2021. Waar zitten de zwakke plekken van de Honda-krachtbron, zo vroegen we aan Tanabe. Worden alleen die aangepakt in aanloop naar volgend seizoen of mogen we meer verwachten? "We hebben in het verleden veel geleerd over onze zwakke plekken", geeft hij toe. "We proberen onze motor echter op elk gebied te verbeteren. Niet alleen de verbrandingsmotor, maar ook de hybride systemen zullen we verbeteren. Volgend seizoen willen we een sterk pakket hebben." Is de nieuwe, sterk verbeterde motor een evolutie van de huidige krachtbron achterin de RB16, of heeft Honda alles uit de kast gehaald en een compleet nieuwe motor gebouwd? Grotendeels zal de 2021-krachtbron nieuw zijn, geeft Tanabe toe. "Als het aankomt op de verbrandingsmotor is niet alles nieuw, maar grotendeels is dat wel het geval. Ook bij de hybride systemen zijn sommige onderdelen een update van vorig jaar, maar sommige onderdelen ook gloednieuw." "Je zou dus kunnen zeggen dat het een mix is van updates en nieuwe onderdelen, maar helemaal nieuw is de motor dus niet. De meeste onderdelen zijn dat echter wel", aldus de Honda-man. Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen